سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
متفاوت ترین وبلاگ پارسی بلاگ
خوبم شما چی ! این وبلاگ جای کسایی که حداقل خدا رو برا خداییش قبول دارن
نویسندگان وبلاگ
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 55
بازدید دیروز : 47
کل بازدید : 474702
کل یادداشتها ها : 932
خبر مایه


پشت صحنه آشوب اخیر در بهشت زهرا و مصلا

آخرین اقدام موسوى و کروبى جهت حضور در بهشت زهرا و دعوت بدون مجوز از حامیان شان براى بزرگداشت چهلمین روز درگذشت جان باختگان حوادث اخیر، باردیگر اهداف تنش آفرین آنان را به منصه ظهور رساند.

جوان نوشت؛ آخرین اقدام میرحسین موسوى و مهدى کروبى جهت حضور در بهشت زهرا و دعوت بدون مجوز از حامیانشان براى بزرگداشت چهلمین روز درگذشت جان باختگان حوادث اخیر، باردیگر اهداف تنش آفرین آنان را به منصه ظهور رساند.

آغاز این تنش آفرینى حدوداً به 10 روز گذشته باز مى‌گردد، زمانى که موسوى و کروبى طى درخواستى به بهانه بزرگداشت چهلمین روز درگذشت جان باختگان حوادث اخیر خواستار برگزارى مراسمى در مصلاى تهران شدند. گرچه این درخواست با مخالفت وزارت کشور و عدم صدور مجوز در این رابطه روبه روشد اما این دو کاندیداى دهمین دوره انتخابات ریاست جمهورى با اعلام حضور خود در بهشت زهراى تهران مسیر دیگرى را هدف گذارى کردند.

مسیرى که به وضوح نشان داد عدم صدور مجوز براى مراسم درخواستى این دو چهره اصلاح طلب چندان بى پایه نیز نبوده و برمحور پیش بینى نوع تحرکات پنهان درخواست آنان، بوده است.

برهمین اساس روز پنج‌شنبه 300 تن از هواداران موسوى و کروبى به بهشت زهرا (س) آمده و ضمن تجمع، شعارهایى سیاسى سردادند.

این حضور به وضوح نشانگر آن است که حلقه اصلى اغتشاشات به دنبال آن است که با توجه به کاهش حامیان خود، در لابه لاى جمعیت هاى مردمى حضور یافته و به اندک حامیان خود تحت پوشش هاى مردمى عنصر فراوانى را اضافه کنند. در این میان حضور کوتاه میرحسین موسوى و کروبى در میان تجمع کنندگان نیز موجب تحریک و تشویق آنان گردید و مسیر شعارهایشان را نیز تغییر داد.

در این فاصله ترک بهشت زهرا(س) توسط موسوى شایعه‌اى را خلق کرد که محتواى پیام آن حرکت میرحسین براى حضور در مصلاى تهران بود. ساعتى پس از انتشار این شایعه، در محدوده مصلاى تهران به ویژه خیابان شهید بهشتى گروه‌هاى پراکنده چند نفرى حاضر شدند و اقدام به شعار دادن، بستن خیابان و ایجاد مزاحمت براى مردم کردند. آشوبگران همچنین با آتش زدن چند سطل زباله و سنگ پرانى به سمت اتومبیل ها و نیروى انتظامى مستقر در محل، درگیرى هایى ایجاد کردند. این درگیرى‌ها و بستن خیابان از سوى آشوبگران منجر به ایجاد ترافیک شدید در خیابان هاى شهید بهشتى، شهید قنبرزاده، خرمشهر و سهروردى شمالى شد.

این گزارش حکایت از سازمان یافته بودن تجمع روز پنج شنبه در مقابل مصلاى تهران دارد.

حضور برخى از افراد مسلح در میان تجمع کنندگان به سلاح‌هاى سرد و گرم به خصوص تفنگ ساچمه‌اى و نیز در اختیار داشتن گاز اشک آور توپى قرینه‌هایى هستند که سازمان یافته بودن تجمع عصر پنج‌شنبه را تایید مى‌کند.
از دیگر سو براساس گزارش‌هاى دریافتى، تعدادى گاز اشک آور از سوى برخى از نیروهاى سازماندهى شده به میان مردم و نیز نیروهاى انتظامى شلیک شد که هدف آن در وهله اول متهم کردن پلیس به برخورد و در وهله دوم عصبانى ساختن ماموران به برخورد با تجمع کنندگان بود.

همچنین شلیک با تفنگ ساچمه‌اى به ماموران نیز از جمله اقداماتى بود که سازمان یافته بودن تجمع و برنامه مزبور را تایید مى کند. دراین میان اما نگاهى به تلاش موسوى و کروبى براى برگزارى مراسم چهلمین روز درگذشت جانباختگان حوادث اخیر از تلاش آنان براى "زیست بحرانى " حکایت دارد. چراکه اینان براین باورند با شروع محاکمه حلقه سوم اغتشاشات بزودى افکار عمومى توجه خود را به عناصر اصلى این آشوب ها معطوف ساخته و آنان دیگر چاره‌اى براى حاضر شدن در پیشگاه دادگاه و قانون نخواهند داشت. به تعبیر دیگر تلاش براى تداوم اغتشاشات درحقیقت اقدامى است که مانع از نزدیک شدن به حلقه اول اغتشاشات شود.

در همین حال نگاهى به اتخاذ این رویکرد از سوى جریان اصلاح طلب بویژه موسوى دربردارنده پروسه اى است که محورهاى آن در موارد زیر خلاصه مى‌شود:
1- حلقه اصلى اغتشاشات اخیر بر این باورند که قدرت سیاسى چیزى جز اطاعت نمى باشد و اصولا بدون اطاعت قدرت قادر به حکومت و مدیریت نخواهد بود.

لذا ایراد فشار و تاثیر بر ارکان قدرت که شامل نهادها و موسسات مختلف مى باشد موجب خواهد شد که سیستم سیاسى تضعیف شده و اعمال قدرت آن با مانع روبه رو شود. در همین حال سامان دادن اعتراضات در قالب تجمع هاى غیرقانونى تلاشى براى عدم اطاعت سیاسى و مشروعیت زدایى از دولت مستقر قابل ارزیابى است.

2- حلقه مزبور سعى دارد از تجمعات به عنوان وسیله اى موثر براى جلب نظر برخى از لایه هاى اجتماعى استفاده کند. به این معنا که سعى دارد با بزرگنمایى و عملیات معکوس واکنش احساسى ـ انگیزشى آنان را برانگیخته و آن را برجسته سازد. هدف از این روش مرئى تر ساختن اعتراضات خود مى باشد.

3- حلقه اصلى تلاش دارد تا با ادامه روند خود، ظرفیت هاى تاکتیکى جدیدى براى خود خلق کند. در این ظرفیت سازى هدف "فعال سازى مداوم " نیروهاى خود بر اساس هرم ذیل مى باشد:

الف- فعالان: اعضاى فعال که در جلسه ها حضور مى یابند.

ب- داوطلبان: کسانى که مى شود براى انجام وظایف مشخص به آنها رجوع کرد ولى همیشه در جلسات شرکت نمى کنند.

ج- هواداران: کسانى که در تجمعات و سایر اقدامات اعتراضى شرکت مى کنند ولى به ندرت کمکى به سازماندهى آنها مى شود.

د- هواداران آتى: کسانى که تلاش مى شود این افراد به یکى از سطوح سه گانه مشارکت گفته شده افزوده شوند. به بیان دیگر این حلقه تلاش دارد براى ادامه فعالیت هاى خود شبکه هاى ارتباطى اش را بازسازى کرده و فعالیت هاى خود را دنبال نماید.

4- با توجه به جنس فعالیتى که در روز پنج شنبه در مصلى اتفاق افتاد به نظر مى رسد این حلقه با در دستورکار قراردادن موقعیت تهاجمى سعى دارد از نیروها براى ادامه زیست بحرانى خود "واکنش " اتخاذ کند.
دراین روش، بازى دو سر باخت مورد توجه این حلقه مى باشد. به این ترتیب که اگر واکنشى دراین زمینه اتخاذ نشود آنان دز فعالیت هاى خود را افزایش خواهند داد و اگر واکنشى صورت بگیرد خود این واکنش به مقابله با باورها و ارزش‌هاى آنان تعبیر خواهد شد.

حال با توجه به موارد گفته شده اولاً ساماندهى تحرکات اخیر موسوى و حامیانش بیش از پیش نمایان شده است. ثانیاً تلاش آنان براى ادامه زیست در بحران ثابت و فرار براى قرارگرفتن در برابر قانون بیش از گذشته نمایان مى شود و ثالثاً هدف بزرگ تر آنان با توجه به تاکیدات مقامات ارشد نظام مبنى برقبول نکردن فشارهاى غیرقانونى،از پرده برون مى‌افتد. هدفى که با روشن شدن زوایاى آن باید از اکنون مقدمات برگزارى دادگاه صاحبان این روش را فراهم ساخت.


+ سلام


+ چه باحال هر وقت من هستم هیشکی نیست


+ چه خبرا؟


+ جاتون خالی تو کتابخانه داریم میدرسیم


+ دیروز یکی زنگ زده میگه شمارت با اسمت تو لیست شیطان پرستاست مگه میشه؟


+ بی بی سی به سیم آخر زد! تلویزیون دولتی انگلیس، برای تاثیرگذاری بر راهپیمایی 22 بهمن، پخش 24 ساعته برنامه های خود را آغاز کرده است.




+ فراخوان کروبی 10 صبح فلکه دوم صادقیه




+ چقدر لاشی ها زیاد شدن امروز میخواستم حاله یکیشونو بگیرم دسبند سبز میبندند میرن مکان


+ همت و موج اندیشه و فرهنگ آشتی رفع امتیاز شد


+ نظرتون راجع به برنامه رو به فردا چیه؟






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ