سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
متفاوت ترین وبلاگ پارسی بلاگ
خوبم شما چی ! این وبلاگ جای کسایی که حداقل خدا رو برا خداییش قبول دارن
نویسندگان وبلاگ
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 15
بازدید دیروز : 18
کل بازدید : 473876
کل یادداشتها ها : 932
خبر مایه


حدود یک هفته مانده تا ارائه گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران سناریوی تکراری جوسازی علیه جمهوری اسلامی کلید خورد.

به گزارش رجانیوز، در حالی که جوسازی علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران در آستانه گزارش‌های البرادعی به یک رویه تقریباً ثابت تبدیل شده و معمولاً یکی از خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، رویترز یا ا.ف.پ به همراه یک روزنامه صهیونیستی مأموریت این خبرسازی‌ها را برعهده می‌گیرند، این بار نیز آسوشیتدپرس با همراهی روزنامه صهیونیستی هاآرتص از سند محرمانه و منتشرنشده‌ای درباره فعالیت‌های ایران خبر دادند.

بنابر این گزارش، آسوشیتدپرس از وین گزارش داد‏ دیپلمات‌ها می گویند برای مدت نزدیک به یک سال، گزارشی درباره آزمایش‌های ادعایی نظامی هسته‌ای ایران در کشوهای نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل قرار داشته و تنها چند مقام ارشد به آن دسترسی داشته اند‏.

این خبرگزاری ادامه داد: اکنون پرسش این است که آیا این سند که خلاصه‌ای است از آنچه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران می داند، هنگام انتشار گزارش جدید آژانس درباره ایران تا هفته آینده آشکار می شود یا خیر‏؟

با نزدیک شدن این تاریخ، محمد البرادعی مدیر کل آژانس با این تصمیم دشوار رو به رو است که آیا تمام یافته‌های آژانس درباره برنامه ادعایی تسلیحاتی ایران را منتشر کند یا این تصمیم را به جانشین خود واگذار سازد‏.‏

این خبرگزاری امریکایی افزود: 3 دیپلمات ارشد غربی در روزهای گذشته در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس، وجود خلاصه‌ای محرمانه بر اساس تحقیقات آژانس و اطلاعات امریکا و کشورهای دیگر را از آنچه آژانس درباره ایران می‌داند، تأیید کردند‏.‏ یک مقام ارشد بین المللی نیز این موضوع را تأیید کرد‏.‏

این دیپلمات‌ها که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند اطلاعات مربوط به ادعاهای مبنی بر اینکه ایران فعالانه تحقیقات در زمینه تولید کلاهک‌های هسته‌ای و پرتاب آن‌ها را پیگیری کرده است، از ماه سپتامبر تا کنون در دسترس بوده‌اند‏.‏ از آن زمان تا کنون امریکا و متحدانش از آژانس خواسته‌اند تا خلاصه مزبور را میان ‏35‏ کشور عضو شورای حکام توزیع کند‏.

دیپلمات‌های مزبور افزودند‏:‏ هرچند برخی از دستیاران ارشد البرادعی مدافع انتشار این سند هستند اما خود البرادعی از این کار خودداری کرده است‏.‏

البرادعی خواستار خودداری از اقداماتی است که می‌تواند سخت گیری‌های ایران در زمینه همکاری با آژانس را تشدید کند و همچنین امریکا یا اسراییل را به حمله نظامی احتمالی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران نزدیک‌تر سازد‏.

مارک ویدریکر ‏-سخنگوی آژانس-‏ روز پنج‌شنبه گفت که آژانس در این زمینه اظهار نظری نخواهد کرد‏.‏

روز ‏30‏ نوامبر (9 آذر ماه) آخرین روز کار البرادعی به عنوان مدیر کل آژانس است و با نزدیک شدن این تاریخ، او درخواست برای مذاکره با ایران را تکرار کرده است‏.

آسوشیتدپرس همچنین اضافه کرد: در آستانه انتشار گزارش جدید البرادعی، یکی از مقامات اظهار نظر کرد که احتمال دارد البرادعی به فشارها توجه کند و به نوعی بر آنچه آژانس درباره برنامه ادعایی ایران می‌داند یا حدس می‌زند، متمرکز شود‏.‏ این مقام از ذکر اینکه این اطلاعات چیست، خودداری کرد و همچنین نگفت که آیا این اطلاعات به صورت ضمیمه ارائه می شود یا بخشی فرعی از گزارش خواهد بود‏.‏

ادعاهای آسوشیتدپرس در چیدن سناریوی تکراری جوسازی علیه ایران را روزنامه صهیونیستی هاآرتص با صراحت بیشتری بیان کرد و مدعی شد آژانس انرژی اتمی طی یک سال گذشته اسنادی را در اختیار داشته که نشان دهنده جنبه نظامی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده اما آن‌ها را پنهان کرده است‏.‏

این روزنامه مدعی شده است که شواهد مرتبط با این ادعا را بازرسان آژانس در جریان بازرسی ها در ایران به دست آوده اند‏.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری ایتالیایی «آکی»، آژانس بین المللی انرژی اتمی شایعات مندرج در روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» مبنی بر مخفی کردن برخی اطلاعات در گزارش های آژانس درباره فعالیت های هسته ای ایران را رد کرد.

یک مسئول آژانس اتمی در اداره روابط عمومی در گفت وگو با آکی با اشاره به اینکه گزارش جدید البرادعی در باره برنامه هسته ای ایران ماه آینده منتشر خواهد شد، تاکید کرد که این ادعاهای اسرائیلی یکی از مواردی است که ما همیشه پیش از انتشار گزارش البرادعی به شنیدن آن عادت کرده ایم.

وی در رد این شایعات توضیح داد که تهیه گزارش های البرادعی به این صورت نیست که یک فرد آن را انجام دهد. در تهیه این گزارش مانند گذشته یک گروه همکاری می کنند که متخصصان هسته ای و بازرسان آژانس که با بازرسی های میدانی خود گزارش های خود را ارائه می دهند از جمله این افراد هستند.

اما همزمان با طرح این ادعاها، خبر دیگری نیز بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که براساس آن، جمهوری اسلامی اجازه بازدید بازرسان آژانس از رآکتور آب سنگین اراک را طی ماه گذشته داده است.

برخی دیپلمات‌ها در وین ادعا کرده اند که ایران که از یک سال پیش، از دسترسی بازرسان آژانس به این مکان خودداری کرده بود اما در حال حاضر این امکان را برای آنان فراهم کرده است‏.‏

در تیر ماه گذشته نیز خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس که از مبدأ وین همواره علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران جریان سازی می کند، به نقل از دیپلمات‌های بدون نامی ادعا کرد ایران دسترسی‌های آژانس به نیروگاه هسته‌ای نطنز را محدود کرده است‏.‏

سلطانیه سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در این زمینه ایجاد محدودیت برای بازرسان آژانس در ایران را رد و تأکید کرده بود بازرسی عادی آژانس در ایران بدون مانعی ادامه دارد‏.


+ سلام


+ چه باحال هر وقت من هستم هیشکی نیست


+ چه خبرا؟


+ جاتون خالی تو کتابخانه داریم میدرسیم


+ دیروز یکی زنگ زده میگه شمارت با اسمت تو لیست شیطان پرستاست مگه میشه؟


+ بی بی سی به سیم آخر زد! تلویزیون دولتی انگلیس، برای تاثیرگذاری بر راهپیمایی 22 بهمن، پخش 24 ساعته برنامه های خود را آغاز کرده است.




+ فراخوان کروبی 10 صبح فلکه دوم صادقیه




+ چقدر لاشی ها زیاد شدن امروز میخواستم حاله یکیشونو بگیرم دسبند سبز میبندند میرن مکان


+ همت و موج اندیشه و فرهنگ آشتی رفع امتیاز شد


+ نظرتون راجع به برنامه رو به فردا چیه؟






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ