سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
متفاوت ترین وبلاگ پارسی بلاگ
خوبم شما چی ! این وبلاگ جای کسایی که حداقل خدا رو برا خداییش قبول دارن
نویسندگان وبلاگ
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 24
بازدید دیروز : 3
کل بازدید : 474405
کل یادداشتها ها : 932
خبر مایه


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
سخنان صانعی مورد تأیید اسراییل

سایت وزارت خارجه اسراییل سخنان شیخ یوسف صانعی را مورد تایید قرار داد. این تارنمای اینترنتی به صورت روزانه بخش‌های تند سخنان وی را بر تارک سایت خود قرار می‌دهد و تلویحاً سخنان صانعی را مورد تایید قرار می‌دهد.

گفتنی است این اقدامات رسانه‌های وابسته به صهیونیزم در حالی صورت می‌گیرد که در سال‌های نه چندان دور دیگر رسانه‌های این جریان نظیر رادیو اسراییل و... آیت‌الله صانعی و آیت‌الله خلخالی را قاتل جوانان وطن! می‌خواندند و سوابق روشن این افراد در زمینه برخورد با جریانات نفاق و اعدام‌های تروریست‌های اول انقلاب را زیر سؤال می‌بردند. حال اینکه چرا امروز این جریانات به یکباره حامی صانعی و به دنبال فتاوای او هستند جای سؤال دارد.


  
سال های حاج منصور

شبکه ایران: سال‎هاست که نسل به نسل برای یک بار هم که شده، خیلی از جوان های تهران شب هنگام رفته اند "حاج منصور". رمضان بوده یا محرم، سری به آنجا زده اند.

شب تا سحر

از مسجد ارک تا بازار قدیمی تهران راهی نیست و برنامه شان هم اینجوری با هم تنظیم میشود که وقتی همه کسبه کرکره را کشیده اند پایین و رفته اند خانه، اینجا تازه اول کاسبی است! کاسب هایی که دل شب تازه میزنند بیرون. تهرانِ حالا که البته شب ندارد و انگار مردم نمی خواهند هیچ وقت سنگر خیابان خالی بماند اما استثنائا برای ماه رمضان آدم های عاقل زودتر بساط شبانه را جمع می کنند و چراغ خاموش می کنند و می خوابند که مبادا سحری خواب بمانند و یک روز بلند گرسنگی با چاشنی دویدن و دود و داد و هوار و دل‌ضعفه!

شاید خیلی معنی ندارد که آدم نصفه شب برود مناجات، خصوصا از نظر کسانی که عادت کرده‎اند منبر و روضه‏شان را از قاب تلویزیون، تماشا کنند و روی کاناپه یا فرقی نمی‎کند کف زمین، برُوبر تصویر مجلسی را ببینند یا با هدفون در خیابان و مترو گاهی چیزی گوش کنند.

اما بعضی عقلا هم مرام شان فرق می کند و شبهای ماه رمضان بیدارند اما نه پای رسانه‎ها. معلوم نیست این آدم ها که تازه 12 شب برای شان اول شب است و تا ساعتی مانده به اذان هم مدهوش نسیم‎های معنوی مسجد ارکند، کی هُل‌هُلکی به خانه می‌رسند و کی سحری خوردن و نخوردن و ادای فریضه نماز و بعد هم تن سپردن به فریضه خوابی که تا سه چهار ساعت بعدش قضا می‏شود! البته دولت هم که ساعتی فرجه رمضانیه داده و خواب شیرین بامدادی مردم تمدید نموده و زنگ رحیل به تعویق انداخته. خدایش خیر دهاد! که همه از عارف و عامی معترفند به شیرینی این تصمیم کارشناسانه!

خلاصه، عموم اهل تهران دست کم شنیده‎اند که جایی در حوالی جنوب شهر، هیئتی هست به نام حسین جان که در همین سالهای گذشته با واقعه آتش سوزی مسجد ارک و تشییع شهدایش باز بر سر زبان مردم و رسانه ها افتاد.

اصالت معنا یا فرم؟

یک تفاوت وجود دارد. گو اینکه اینجا همه سبک های مداحان قدیم را در صحن و سرای خویش متراکم و محبوس ساخته و هنوز بیرون نریخته! اصالت آن سبکها را ذخیره کرده برای آیندگان. نغمه‏های مدیحه و مرثیه‏اش از شر پاپ و جاز و راک‏زدگی در امان مانده و فقط فرم را بر سر مشتری‎اش آوار نمی‌کند بلکه روح و معنا بر اشعار و مناجات ها حاکم است. همه‎اش شور و سینه زنی و سبک نیست. چون مخاطب هم برای این نیامده. تفاوت در اینجاست که مخاطب این جلسه، مداح اصیل میخواهد نه ستاره مداحی! اینگونه است که سال‎های سال یک تهران است و یک مسجد ارک.

جوانترها می گویند نسل ما به "حاج منصور" بدهکار است. چونکه سالی یکی دو ماه از لابلای افسردگی و خستگی و هزار یک جور چاله و چاه و گناه -که مثل هوای آلوده به جان تهران جدید افتاده- فراری می شوند و می آیند پای مناجات و روضه هیئت حسین‌جان، و دلشان حسین‌جان‌گویان صیقل میگیرد مثل روز اولش! و این "دل" همیشه شب ها از شهر که به خانه می آمد، ایمانش را توی خیابان ها دود می‌کرد و به هوا می‌فرستاد و شب کوله بار سنگین کفر به خانه می آورد و حالا بر عکس است که "صبح کافر" و "شب مومن" شده است. آخرالزمان همین است دیگر!

تاریخ مناجات خوانی دسته جمعی

گفته شده که مناجات و ادعیه را دسته جمعی خواندن، از ابتکارات مرحوم آیت الله شاه آبادی بوده است. وقتی که استبداد رضاخانی هیئات را می بست ایشان برای تقویت متدینین، خواندن کمیل و توسل و ندبه را به شکل امروزی اش در مساجد رواج داد. روضه های خانگی هم که امروز بیشتر زنانه است از باقیات صالحات ایشان است.

همه می‎آیند مناجات. اما بعضی ها از جلسه حاج منصور توقع بیشتری دارند. گو اینکه در میان زیر و بم صدای جاودانه مسجد ارک و سخنان و مناجاتهایش، دنبال معنویت و صفای شیخ محمود تحریری هستند. حاج منصور ارضی خودش در مصاحبه‎ای می گوید از سه نفر بهره برده: "یکی شیخ محمود نجفی، استاد اعظم ما که در وادی السلام قم مدفون هستند. دیگری حاج آقای سراج، که در صحن شاه عبدالعظیم دفن شده اند و دیگری شیخ محمود تحریری که از شاگردان برجسته مرحوم شاه آبادی و هم سلک امام بودند." (مصاحبه به سایت خیمه)

سیاست به سبک مسجد ارک

اما دنبال هر چه که باشید، سیاست از قدیم نمک گپ و گفت ایرانیان بوده و اینجا هم سخن از سیاست و تحلیل اوضاع مملکت از اجزای جدانشدنی این برنامه چند ساعته است و خواننده مجلس هر از چندی به قدر وظیفه، به شخص یا گروهی -که فرقی نمی کند راست باشد یا چپ یا میانه- هجمه‎ای میکند و تذکری می‏دهد. تعریضات او به آقای رفسنجانی زبانزد است. حالا با خط سیاسی شما بخواند یا نه، باید دانست که بالاخره اینجا مسجد ارک است و میان سینه‌زنها و گریه‎کن‌های پر و پا قرص هیئت حاج منصور است که حرفش را می‎خوانند و می‏خرند.

و برخی که ارادت و فراغت بیشتری دارند جلسات دیگر را هم می‎روند. هفته به هفته سیدالکریم(س) در شهر ری شاهد است که در نیمه های ‌شب چند هزار زائر ‌کمیل‌خوان دارد که تا صبح بیدارند. همینطور سالهای سال است که زیارت عاشورای لباس فروشها در چهار راه مخبر الدوله، معروف به "صنف" شاهد روضه‏ها و اشک و سوز این پیر غلام دلسوخته است.

تو خیابونیا!

امسال هم توی خیابان، تا میدان آدم می‌نشیند. آن چند متر فرش توی خیابان که پر می‏شود مردم با سجاده و روزنامه و چفیه، زیرانداز درست می‌کنند و روی آسفالت می‌نشینند. سالهای اخیر که مترو تهران هم دم میدان ایستگاهی زده، جلسه محرم شلوغ تر شده. وقتیکه در ایستگاه پانزده خرداد از فضای تمیز و بی روح مترو بیایید بیرون یکراست تا مسجد ارک دو دقیقه بیشتر راه نیست، البته اگر بپیچید سمت فلافلی‏ها یا بساطی‏هایی که متعلقات و محصولات هیئتی می فروشند باز هم صدا می‎رسد و فیض می برید. خصوصا که از فلافلی‏های روبروی هیئت استقبال خاصی می‏شود. خیلی‏ها طعمش را زیر زبان دارند و می‌دانند آن ترشی را که گاریچی‎ها می گذارند تنگ فلافلشان، کار را با خیلی جاها متفاوت می‎کند.

التماس دعا

اما مناجات ماه رمضان ساعت یک شروع می شود و سه تمام. مترو تعطیل است و اگر خودتان وسیله نداشته باشید با زحمت راه و مهم تر از آن چند هزار تومن کرایه، حسابی پیاده می‏شوید. با این توصیف اگر عزم کردید و رفتید، حتما نرسیده قبول است و آنجا از دعا برای دیگران فراموش نکنید.


  
فیفا: انجام حرکات مذهبی در فوتبال ممنوع

فدراسیون جهانی فوتبال به تمام فدراسیون‌ها اعلام کرد از این پس بازیکنان با هر تیم یا ملیتی، حق انجام حرکات نمادین مذهبی را ندارند.

به گزارش فارس و به نقل از آس اسپانیا، انتشار خبر ممنوعیت عبادت قبل و بعد از بازی فوتبال به طوری که در معرض عموم باشد، باعث شد فدراسیون اسپانیا که یکی از بیشترین جمعیت لژیونر مسلمان را دارا است، واکنش نشان دهد.

در بیانیه فیفا که قرار است به تمام فدراسیون‌ها مخابره شود، آمده است: متاسفانه در جام کنفدراسیون‌ها، بازیکنان تیم فوتبال ملی برزیل روی پیراهن خود جمله «تنها به مسیح تعلق دارم» را حک کرده بودند و به بهانه پخش مستقیم این دیدار که در تمام جهان رویت می‌شد، استفاده ابزاری کردند.

در ادامه این بخشنامه آمده است: رئیس فدراسیون دانمارک تاکید دارد که دین ارتباطی به فوتبال نداشته و نباید آن را در ورزش دخالت داد. شاید او در این مسئله زیاده‌روی کرده باشد یا بهتر بود با تحقیق بیشتری در این زمینه اظهار نظر کند؛ اما فیفا به خاطر جلوگیری از موضع‌گیری‌های بعدی، باید قانون قاطعانه‌ای در این مورد وضع کند.

مقامات فیفا به شدت نگران جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی هستند جایی که در آن کشورهای مختلف می‌توانند به اهداف غیر ورزشی خود به بهانه ورزش دست پیدا کنند.

در این میان، مشکل اصلی آن است که فیفا تعامل مناسبی با کشورهای مسیحی یا مسلمان ندارد و نمی‌خواهد دغدغه‌های آنها و مسائل ریشه‌ای ورزشی آنها را درک کند.

در ادامه خبر منتشر شده توسط روزنامه آس اسپانیا آمده است: سجده بازیکنان مسلمان بعد از گلزنی، دعای آنها با دو دست به سمت آسمان یا دعای مخصوص بازیکنان مسیحی در هنگام ورود و خروج زمین باید ممنوع شود تا کوچکترین بهره‌برداری مذهبی و یا سیاسی در فوتبال صورت نگیرد.
طبق این بخشنامه هیچ شعار سیاسی یا دینی روی پیراهن حک نخواهد شد و جریمه چنین اعمالی بسیار سنگین خواهد بود.

انتشار این خبر بازتاب‌های گسترده‌ای داشته و اولین موضع‌گیری رسمی توسط رئیس فدراسیون فوتبال برزیل بوده است. ریکاردو ترا تچیرا گفته است: هرگاه سیاست و اقتصاد از فوتبال خارج شدند، ما نیز دین را از ورزش خود کنار می‌گذاریم.

تماس‌های متعددی در چند روز گذشته بین بلاتر به عنوان رئیس فیفا با مقامات واتیکان در رم برقرار شده تا راهکار مناسبی برای این مسئله در نظر گرفته شود؛ اما آنچه مسلم است، فیفا نمی‌تواند برای 5 قاره کاملا متفاوت و در برخی موارد متضاد خود قانونی یکسان وضع کند و باید به دغدغه‌های دینی و باورهای مذهبی بازیکنان فوتبال در نقاط مختلف دنیا احترام بگذارد.


  
گرایش بی سابقه دختران یهودی به اسلام

واحد مرکزی خبر: خاخام های یهودی، از افزایش بی سابقه گرویدن دختران یهودی به دین اسلام به وحشت افتادند.

بر اساس آمار بخش گرویدن یهودیان به دیگر ادیان در وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی، از سال 2005 تا سال 2007 میلادی، 249 درخواست تغییر دیانت به این بخش ارائه شده که حاکی از دریافت سالانه 83 مورد است.

این در حالی است که طبق آمار، در سال 2008 میلادی، 112 نفر درخواست تغییر دیانت دادند که افزایش 35 درصدی گرایش به دین اسلام را نشان می دهد.

"تسوی یهودا لاو" ، خاخام صهیونیست در حالی که سعی می کرد وحشت خود را از گسترش این پدیده پنهان کند، مدعی شد: دختران یهودی که به دین دیگری می گروند همچنان یهودی باقی می مانند زیرا براساس تعالیم یهودی یک یهودی که از مادر یهودی به دنیا می آید همچنان یهودی خواهد ماند حتی اگر به دینی دیگر بگرود.

قتل ، خشونت، غصب و غارت در میان یهودیان سبب گریزان شدن آنان از تعالیم تحریف شده دین یهود شده است


  
بیانیه شماره 3 جمعی از طلاب و فضلای قم در معرفی عوامل فتنه
صانعی عدالت ندارد و تقلید از او جایز نیست

جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه‌ی قم که در جریان فتنه و آشوب‌های پس از انتخابات طی 2 بیانیه به افشای عوامل فتنه در فم پرداخته بودند، در بیانیه شماره‌ی 3، با اشاره به اظهارات موهن اخیر یوسف صانعی، ضمن تأکید بر اینکه وی عدالت ندارد، به او توصیه کردند که ضمن توبه در پیشگاه خداوند بزرگ از رئیس‌جمهور و ملت انقلابی، عذر خواهی نموده وگرنه موجب خشم ملت خواهد شد.

به گزارش رجانیوز، در این بیانیه آمده است:

در بیانیه های شماره‌ی 1 و 2 برخی از عوامل فتنه بویژه میدان دار این عوامل (سید ضیاء مرتضوی) را معرفی نمودیم و به ملت شریف ایران وعده دادیم سایر عوامل فتنه را نیز معرفی نماییم.

از جمله‌ی این افراد، آقای یوسف صانعی است. ایشان به یمن بودجه های دولتی در دولت اصلاحات به عنوان مرجع تقلید معرفی گردید و با هزینه های بیت المال، رساله های ایشان منتشر شد و در تیراژ بسیار بالا در برخی نهادها بویژه وزارت آموزش وپرورش توزیع گردید تا بتوانند به اصطلاح مرجع تقلیدی همفکر و همنوا با آن جریان داشته باشند.

ایشان نیز که مدیون این جریان بود، در سال‌های دولت اصلاحات و بعد از آن به‌ویژه در فتنه‌ی اخیر نقش مهمی را در حمایت از جریان فتنه ایفا نمود و تلاش کرد با بیانیه‌های خود و فتاوای خلاف شرع و عقل، به رفتارهای ضد دینی و ضد قانونی سران و عوامل فتنه، جنبه‌ی شرعی داده و به‌اصطلاح از پایگاه دین، به تحریک مردم بپردازد و دِین خود را به سران فتنه ادا نماید.

در ذیل به برخی رفتارها و اعمال ایشان اشاره می گردد.

1- حمایت از باند مهدی هاشمی: در جریان فتنه‌ی مهدی هاشمی از چهره های مدافع وی و منتظری بود که هر از چند گاهی نیز به عنوان نماینده‌ی شیخ معزول، وظیفه‌ی توجیه برخی روحانیون را به عهده داشت که در ماجرای اعتراض طلاب یکی از مدارس قم علیه نفوذ و مدیریت باند مهدی هاشمی در آن مدرسه در سال 1365، به نمایندگی آقای منتظری به مدرسه مذکور رفته و در حمایت از عوامل فتنه سخنرانی نمود.

2- پیام تسلیت کذب در غائله‌ی 18 تیر: ایشان در تحریک مردم در غائله‌ی 18 تیر 1378 و دادن بیانیه و پیام تسلیت برای کشته‌شدگان خیالی آن فتنه نقش مهمی داشت. این در حالی است که بعد از چند روز مشخص شد که مسئله کشته‌شدگان غائله، ساخته و پرداخته‌ی روزنامه‌های دوم‌خردادی بود.

3- اهانت به آقای احمدی‌نژاد و حامیان وی: در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در سال 1384 با جملاتی مانند متحجر و واپس‌گرا به ایشان و حامیان او اهانت نمود.

4- دادن فتاوای نادر وعجیب: ایشان در اینگونه امور شهره هستند و فتاوای عجیب ایشان که بعضاً با نصّ صریح قرآن مخالف است، مخالفت‌های علمای زیادی را در پی داشته است.

5- حمایت از اغتشاشگران و سران فتنه‌ی اخیر: نقش نامبرده در حمایت از اغتشاشگران و سران فتنه‌ی اخیر به‌خوبی روشن است. انتشار بیانیه های تحریک آمیز، دیکتاتوری خواندن نظام اسلامی، کودتا خواندن دولت قانونی و اهانت به رأی اکثریت، درخواست استمرار فتنه و آشوب و حمایت از سران اصلی فتنه از جمله رفتارهای غیرشرعی و غیرقانونی ایشان است.

6- قذف رئیس جمهور محترم: نامبرده در سخنانی عجیب و حیرت‌آور، رئیس‌جمهور محترم و منتخب ملت را حرامزاده معرفی نمود که طبق فتوای همه‌ی علمای شیعه، مستحق حدّ قذف که 80 ضربه شلاق است، می‌شود و بدین ترتیب از عدالت ساقط و تقلید از وی جایز نمی‌باشد.

ارتباط ایشان با عوامل فتنه در قم و باند ضیاء مرتضوی هنوز ادامه دارد و رفتارهای خلاف ایشان باعث خشم ملت انقلابی گردیده است که به ایشان توصیه می‌نماییم که ضمن توبه در پیشگاه خداوند بزرگ از رئیس‌جمهور و ملت انقلابی، عذر خواهی نموده وگرنه موجب خشم ملت خواهد شد.

و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته

اخبار مرتبط:

هتاکی بی‌شرمانه صانعی به رئیس‌جمهور/ مدعی‌العموم حق سکوت ندارد

دفتر صانعی: منظور صانعی چیز دیگری بود/ انکار بعد از اقرار مسموع نیست

متن کامل اظهارات موهن صانعی در گرگان


  
اعتراض رسانه‌های فرانسوی به وزارت امور خارجه این کشور
پاریس با پرداخت وثیقه 300 میلیونی ریس، پرونده را به رسمیت شناخت

رسانه‌های فرانسوی در واکنش به پرداخت وثیقه 300 میلیون توانی از سوی سفارت فرانسه در تهران برای آزادی کلوتید ریس، این اقدام را پذیرفتن روند قضایی ایران خواند و تأکید کرد: پرداخت وثیقه از سوی پاریس به معنی به رسمیت شناختن پرونده‌ای است که مخالفان حکومت و اصلی‌ترین سازمان های دفاع از حقوق بشر ضمن اعلام اعتراض خود، آن را نمایشی توصیف کرده اند.

به گزارش رجانیوز، روزنامه لیبراسیون نوشت به‌رغم آزادی کلوتیلد ریس از زندان اوین پرونده او همچنان مفتوح است و نزدیکانش ترجیح می دهند محتاطانه عمل کنند.

این روزنامه فرانسوی با اشاره به مبلغ وثیقه ای که برای آزادی کلوتیلد ریس پرداخت شده است، نوشت: سعید مرتضوی دادستان تهران اعلام کرد این زن جوان پس از پرداخت وثیقه 300 میلیون تومانی از زندان آزاد شده است. سفیر فرانسه در تهران در گفتگو با خبرگزاری فرانسه از هر گونه توضیحی در این خصوص خودداری کرد.

برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه به نقل از لوموند پرداخت مبلع وثیقه را تأیید کرد و اظهار داشت: مبلغ مورد نظر چندان زیاد نیست. چنین مبلغی نیز برای نازک افشار کارمند سفارت فرانسه در تهران که روز یازدهم اوت آزاد شد، پرداخت شده است.

با این حال، پرداخت وثیقه از سوی پاریس به معنی به رسمیت شناختن پرونده‌ای است که مخالفان دولت و اصلی‌ترین سازمان های دفاع از حقوق بشر ضمن اعلام اعتراض خود، آن را نمایشی توصیف کرده اند.

یان ریشار کارشناس مسائل ایران معتقد است تحرک سیاسی فرانسه در بالاترین سطح می تواند تاثیر غیرسازنده ای داشته باشد.

او می گوید لحنی که پاریس در پیش گرفت به ایرانیان امکان داد به افکار عمومی خود نشان دهند که خارجی‌ها در حوادث پس از انتخابات دخالت داشته اند.

لیبراسیون درباره نقش سوریه در این پرونده افزود تماس‌های مستقیمی میان نیکلا سارکوزی و بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه برقرار شد، به محض آزادی مشروط کلوتیلد ریس پاریس مراتب تشکر و قدردانی خود را از دمشق و نفوذ ان ابراز داشت.

در واقع، فرانسه و سوریه در چهاردهم ژوئیه 2008 و حضور بشار اسد در جشن ملی فرانسه با یکدیگر آشتی کردند.

دومینیک مواسی از مؤسسه فرانسوی روابط بین الملل می گوید این دیداری میان دو سیاست بود که هر دو به هم نیاز داشتند.

دمشق تلاش می کند از انزوایی که ناشی از اتحاد با تهران است، خارج شود. پاریس نیز هم اکنون می خواهد به شرکای اروپایی و امریکایی‌اش نشان دهد که برقراری ارتباط با سوریه ارزشمند بوده است.

تا کنون این شرط بندی بدون نتیجه بوده است.

پرونده کلوتیلد ریس که حل آن به نسبت آسان بود، فرصتی شد تا سوریه وارد بازی شود.

لیبراسیون با طرح این سؤال که آیا نوعی معامله با تهران صورت گرفته است، نوشت: هنوز نمی دانیم آیا علاوه بر پرداخت وثیقه تعهدات دیگری صورت گرفته است یا نه. بسیاری از کارشناسان در این باره تردید دارند.

یان ریشار می افزاید: بازداشت کلوتیلد ریس و سایر خارجی‌های متهم به جاسوسی قبل از هر چیز به سیاست داخلی ایران برای متقاعد کردن افکار عمومی از واقعیت توطئه و نشان دادن قدرت حکومت باز می گردد. به گفته این کارشناس، وجود 2 متهم فرانسوی برای ایران خوشایند بود زیرا انتقادات شدید پاریس در جریان انتخابات و سرکوب‌های پس از آن، خشم مسئولان ایرانی را برانگیخته بود. در حالی که امریکایی‌ها در این خصوص محتاطانه عمل کردند.

تهران در واقع به اهداف خود رسیده است و می تواند همانند بسیاری از پرونده های پیشین همچون 15 ملوان انگلیسی زندانیان را آزاد کند. پاریس در زمینه مسئله هسته‌ای یا تحریم‌ها به تنهایی نمی‌تواند کار بزرگی انجام دهد. بخش واقعی کار در واقع در واشنگتن صورت می گیرد.

همچنین یک روزنامه فرانسوی دیگر در مقاله‌ای با عنوان "4 کلید معمای آزادی" کلوتیلد ریس نوشته است اینک چه فرآیندهایی در انتظار او است.

به نوشته لوفیگارو فرانسه، با پذیرش پرداخت وثیقه برای آزادی کلوتیلد ریس در عمل فرایند قضایی را که به شدت به آن اعتراض دارد، پذیرفته است، از لحاظ فنی می توان گفت ریس در سفارت فرانسه در تهران زندانی مانده است.

پرسش نخست درباره سرنوشت ریس این است که چه حکمی در انتظار او است. ریس که آزاد شده هنوز مورد عفو قرار نگرفته است و باید در انتظار حکم دادگاه بماند اما تاریخ صدور این حکم هنوز مشخص نیست، فعلاً فرانسه اعلام کرده، همه حمایت‌های لازم را از کلوتیلد به عمل می آورد تا او بتواند دفاعیات خود را آماده کند و بیگناهی‌اش را به اثبات برساند. انتظار می رود وکیلی مستقل، دفاع از ریس را عهده دار شود. هدف از آن، تبرئه کردن هرچه سریع‌تر ریس است. همچنین اگر دستگاه قضایی ایران تصمیم بگیرد در خصوص ریس از خود رأفت نشان دهد، ممکن است او را به یک ماه و نیم زندان محکوم کند که این دقیقاً مدت زمانی است که او در زندان بوده است و پس از صدور حکم وی آزاد خواهد شد.

مسئله دومی که در این مقاله به آن اشاره شده، این است که چه جایگاه حقوقی برای ریس تعیین شده است.

این وضعی مبهم است زیرا در کشوری که کشور خودش نیست، تحت آزادی مشروط قرار گرفته است. او اینک در سفارت فرانسه به سر می برد، یعنی از حمایت کنسولی فرانسه برخوردار است اما تحت پیگرد قانونی دستگاه قضایی ایران است. در چنین وضعی، فرانسه چاره ای جز به رسمیت شناختن فرآیند قضایی که به شدت به آن اعتراض دارد، نداشته است. به عبارتی دیگر، ریس از لحاظ فنی در سفارت‌خانه زندانی شده است. علاوه بر آن، از دید دستگاه قضایی ایران امکان بازگشت او قبل از صدور حکم وجود ندارد بنابر این باید صبر زیادی داشته باشد تا بتواند به فرانسه بازگردد.

مسئله سوم مسئله وثیقه است.

به گفته مرتضوی دادستان تهران، میزان وثیقه برای آزادی ریس، 300 هزار دلار، معادل 210 هزار یورو بوده است، باید یادآوری کرد که در ایران چنین فرآیندی بخشی از قوانین است. در آزادی مشروط، باید وثیقه پرداخت کرد.

پرسش چهارم این است که آیا می توان تصور کرد این پرونده هر چه سریع‌تر پایان یابد.

نزدیکان ریس امیدوارند صادق لاریجانی رئیس جدید قوه قضاییه قبل از ماه رمضان پرونده را مختومه اعلام کند. معمولاً احکام در ایران سریع صادر می شود اما نباید فراموش کرد که جمهوری اسلامی هم اینک درحال سپری کردن بحرانی بی سابقه است که در آن، تصمیم‌گیری‌ها بسیار دشوار شده است، افراد بدبین منتفی ندانسته اند که جناح تندروی حکومت بخواهد از این برگ برنده به عنوان باجی برای تغییر موضع فرانسه در پرونده هسته ای استفاده کند. برخی دیگر برعکس پیش بینی کرده اند این بحران سریعاً پایان یابد. زیرا ایران به آنچه که می‌خواست دست یافته است، یعنی حضور این زن در دادگاه در افکار عمومی ایران فرضیه توطئه بیگانگان را نشان داد.


  
دلایل انتخاب 21 وزیر پیشنهادی به نقل از رئیس‌جمهور

دکتر محمود احمدی نژاد در گفتگوی زنده تلویزیونی با شبکه اول سیما به تشریح روند انتخاب و معرفی اعضای کابینه دهم پرداخت.

به گزارش رجانیوز، متن کامل این گفتگو به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم‌ عجل‌ لولیک‌ الفرج‌ والعافیه والنصر واجعلنا من‌ خیر اعوانه‌ و انصاره‌ والمستشهدین‌ بین یدیه

ماه مبارک رمضان یک هدیه استثنایی الهی به بشریت است

ماه مبارک رمضان یک هدیه استثنایی الهی به بشریت است یعنی خدای متعال دریچه‌ها و دروازه‌های جدیدی را در برابر بشریت و مؤمنین باز می‌کند.

وزرا باید به اصول و آرمان های ملت ایران وفادار باشند

سؤال: از نظر شما وزیر یعنی چه کسی؟ شما به چه شخصیتی وزیر می گویید؟
رییس‌جمهور: از سخت ترین مراحل کار رییس‌جمهور انتخاب وزراست. تشخیص نیازهای روز که باید با تحلیل و دریافت روشن از نیازهای کشور همراه باشد و همچنین انتخاب افراد متناسب با این نیازها از میان خیل خوبان کار بسیار مشکلی است. باید روندی را انتخاب کرد که حداکثر اطلاع از خوبان و افراد متناسب برای پست وزارت را به دست آورد و سپس به ارزیابی آنان پرداخت. در ادامه باید افرادی را بر اساس نیاز کابینه انتخاب و سپس آن افراد را برای پذیرش مسئولیت قانع کرد. گروه کاری باتجربه و امینی در این مدت زحمت کشیدند و حتی بسیاری از وزرای دولت نهم افراد شایسته برای پست وزارت را معرفی کردند. فلسفه وزارت، خدمت به مردم است و وزیر یعنی کسی که خود را خدمتگزار و نوکر مردم بداند. افرادی که برای کابینه انتخاب می‌کنیم باید انسان‌هایی مومن، پاک، ساده زیست، شجاع، اهل تصمیم گیری و خدمت و به اصول و آرمان‌های ملت ایران وفادار باشند.

ادامه مطلب...

  
+ سلام


+ چه باحال هر وقت من هستم هیشکی نیست


+ چه خبرا؟


+ جاتون خالی تو کتابخانه داریم میدرسیم


+ دیروز یکی زنگ زده میگه شمارت با اسمت تو لیست شیطان پرستاست مگه میشه؟


+ بی بی سی به سیم آخر زد! تلویزیون دولتی انگلیس، برای تاثیرگذاری بر راهپیمایی 22 بهمن، پخش 24 ساعته برنامه های خود را آغاز کرده است.




+ فراخوان کروبی 10 صبح فلکه دوم صادقیه




+ چقدر لاشی ها زیاد شدن امروز میخواستم حاله یکیشونو بگیرم دسبند سبز میبندند میرن مکان


+ همت و موج اندیشه و فرهنگ آشتی رفع امتیاز شد


+ نظرتون راجع به برنامه رو به فردا چیه؟






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ