سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
متفاوت ترین وبلاگ پارسی بلاگ
خوبم شما چی ! این وبلاگ جای کسایی که حداقل خدا رو برا خداییش قبول دارن
نویسندگان وبلاگ
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 18
کل بازدید : 473874
کل یادداشتها ها : 932
خبر مایه


طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
مناجات چیست؟ چرا از مناجات لذت نمى‏بریم؟

آنچه در ادامه می‌آید درس‌گفتارهای آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در تفسیر مناجات خمس عشره است که سال گذشته در دفتر قم مقام معظم رهبری ایراد شده است و به‌مناسبت ایام ماه مبارک رمضام، متناوباً طی روزهای آینده تقدیم کاربران گرامی خواهد شد:

وَالصّلاةُ وَ السّلامُ عَلى سَیدِ الانبیاءِ وَ المّرسَلین، حَبیبِ اِلهِ العالَمین اَبى‌الْقاسِم مُحمّد، وَ عَلى آلِهِ الطّیّبینَ الطّاهرین المَعصومین.

خداى متعال را شاکریم که توفیقى عنایت فرمود بار دیگر ماه رمضان را درک کنیم و از این خوان گسترده‏ى الهى بهره‏مند شویم. امیدواریم خداى متعال به ما هم توفیق توبه نصوح و استفاده از برکات این ماه شریف مرحمت بفرماید.

مناجات یعنى چه؟

شاید در عرف ما مناجات همین مراسمى باشد که سحرهاى ماه رمضان در بلندگوها یا در مأذنه‏ها، کسانى با صداى بلند، اشعار و دعاهایى مى‏خوانند؛ ولى این کیفیت‏ها منظور نیست. کلمه‏ى مناجات که با کلمه‏ى نجوا هم‏خانواده است، در اصل لغت به معناى در گوشى گفتن، راز گفتن و خصوصى صحبت کردن است. بعضى اصل مناجات را رازگویى قرار داده‏اند. بعضى روى خلوت بودنش تکیه کرده‏اند و گفته‏اند اصل معنا همان در خلوت‏بودن و خصوصى‏بودن صحبت است. اما وقتى در میان جمعى دو نفر مى‏خواهند خصوصى صحبت کنند که دیگرى نشنود ناچار آرام صحبت مى‏کنند؛ پس آرام صحبت کردن یا سرّى صحبت کردن اصل مناجات نیست. اصلش این است که گفتگو خصوصى باشد که از یک طرف لازمه‏اش در خلوت بودن است، و از یک طرف آهسته صحبت کردن.

مناجات خواندن یا مناجات کردن؟!

بنابراین مناجات با آهسته صحبت کردن بیشتر مناسبت دارد تا فریاد کشیدن و آواز خواندن. آنها خواندن مناجات است نه مناجات کردن. مثل اینکه دعاهایى که مى‏خوانیم دعا کردن نیست؛ بیشتر خواندن دعاست. یعنى دعایى است که پیامبر9 و ائمه‏ى اطهار: و اولیاء خدا آن دعا را در یک موقعیت خاصى گفته‏اند و ما آن را مى‏خوانیم و غالباً به صورت حکایت است و قصد انشاء در بسیارى از موارد نیست. بسیارند کسانى که دعا مى‏کنند یا اصلاً معنى‏اش را نمى‏دانند یا توجه به معنایش ندارند. یعنى دعا مى‏خوانند؛ نمى‏شود گفت دعا مى‏کنند. مناجات‏ها هم که بلند خوانده مى‏شود و گاهى به معنایش هم توجهى نیست، مناجات کردن نیست؛ این مناجات نامه خواندن است.

مناجات با...؟

مناجات مى‏تواند بین دو انسان، بین انسان و خدا و مى‏تواند بین خدا و انسان باشد. در قرآن شریف آیاتى داریم مربوط به در گوشى گفتن مردم با همدیگر. زمانى کسانى براى اینکه خودشان را نزدیک به پیامبر اکرم(ص) نشان بدهند، براى خودشان یک تعیّنى قائل بودند، مى‏آمدند نزدیک به پیغمبر مى‏نشستند تا خصوصى با پیغمبر اکرم صحبت کنند. کسانى هم بودند که ایمان واقعى نداشتند یا منافق بودند مى‏خواستند حرف‏هایى بزنند که سایر مؤمنین اطلاع نداشته باشند. گاهى هم علیه مؤمنین توطئه‏هایى مى‏کردند. آنها هم آرام صحبت مى‏کردند تا دیگران نشنوند، مؤمنان هم از این درگوشى گفتن‏ها ناراحت مى‏شدند. در آن موردى که مى‏خواستند با پیغمبر اکرم(ص) خصوصى صحبت کنند، آیه‏اى نازل شد: کسانى که مى‏خواهند با پیغمبر درگوشى صحبت کنند، باید صدقه‏اى بدهند. آن وقت اجازه داده مى‏شود که با پیغمبر صحبت کنند؛ «فَقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْواکُمْ صَدَقَةً1» اما هیچ کس به این آیه عمل نکرد...

فقط على(ع)...

...جز امیرالمؤمنین(ع). در روایتى دارد که ایشان یک دینار طلا داشتند، آن را تبدیل کردند به چند درهم نقره، و همه‏ى آن‏ها را براى صحبت‏هاى خصوصى با پیامبر اکرم‏(ص) به عنوان صدقه دادند اما بعد از آن هیچ کس دیگر صحبت خصوصى با پیغمبر را درخواست نکرد، بعد آیه نسخ این حکم نازل شد. حالا که ابا دارید از این‏که صدقه‏اى بپردازید دیگر نمى‏خواهد صدقه بدهید؛ تکلیف از شما برداشته شد2. بعد در روایات شیعه و سنى وارد شده که یکى از ویژگى‏هاى امیرالمؤمنین‏(ع) این است که تنها کسى است که به این آیه‏ى شریفه عمل کردند، نه قبل از ایشان و نه بعد از ایشان کسى عمل نکرد و نخواهد کرد. در مورد آن درگوشى‏ها و صحبت‏هاى خصوصى هم که افراد مى‏کردند و موجب حزن مؤمنین مى‏شد و گاهى مى‏خواستند توطئه بکنند، آیه‏اى نازل شد که «فَلا تَتَناجَوْا بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ3»؛ اگر صحبت خصوصى‏ مى‏کنید حتما در مورد کارهاى خیر یا براى کار خیرى باشد که مى‏خواهید دیگران متوجه نشوند. یعنى درگوشى گفتن فى حدّ نفسه در میان جمع منفى است، خلاف ادب است، مگر ضرورتى باشد.اصل این است که در میان جمع کسى درگوشى صحبت نکند تا موجب توهّم نشود.

مناجات انسان با خدا

گاهى انسان یک حالى پیدا مى‏کند که مى‏خواهد با خدا بلند صحبت کند، و گاهى نه، حالش جورى اقتضاء مى‏کند که آرام و خصوصى صحبت کند. مثلاً آدم وقتى مى‏خواهد به گناهان خودش اعتراف کند، به طور قاعده دوست ندارد دیگران متوجه شوند. گفتگوهاى دیگرى هم هست که ناشى از شدت محبت است، گفتگوهاى محبّت‏آمیز هم طبعش این نیست که بلند میان مردم داد کشیده بشود. این گفتگو، گفتگویى خصوصى است. «میان عاشق و معشوق رمزى است» این جا هم جاى مناجات است.

تفاوت نجوا با ندا

اما گاهى اقتضاء مى‏کند که آدم در یک گرفتارى و ناراحتى خدا را صدا بزند، کانّه از خدا دوریم! صدا مى‏کنیم که خدایا کجایى به داد من برس؛ اینجا ندا مى‏کند، جامع هر دویش دعاست، چه به صورت بلند باشد و چه به صورت آهسته، خصوصى باشد یا عمومى، همه‏اش دعا هست. اما در موردى که آدم خودش را در حالت دورى تصور مى‏کند آنجا ندا هست. در مناجات شعبانیه مى‏گوید: «الّلهم صل على محمد و آل محمد، واسمع ندائى اذا نادیتک»؛ وقتى نداء مى‏کنم، فریاد مى‏زنم، به فریاد من توجه کن. روایتى هم هست که حضرت موسى‏(ع) از خداى متعال سوال کرد «أَ بَعِیدٌ أَنْتَ مِنِّی فَأُنَادِیَکَ أَمْ قَرِیبٌ فَأُنَاجِیَکَ فَاَوْحَى اللهُ اِلَیْهِ اَنَا جَلیسُ مَنْ ذَکَرَنىَ ... 4»؛ خدایا نزدیک هستى تا درگوشى با تو صحبت کنم، یا دور تا فریاد بزنم. خطاب شد که من از همه به تو نزدیک‏ترم.

رمضان، سحر و مناجات‏

اصل مناجات در روایات مورد تأکید قرار گرفته است به خصوص در ماه رمضان. روایتى از امیرالمؤمنین‏7 نقل شده که خطاب به روزه‏دار فرمودند: «ایها الصائم اِنّک فى شهرٍ صیامک مفروض...» تا فرمودند «و اصواتک فیه مسموعة و مناجاتک فیه مرحومة5»؛ در این ماه صداهاى تو شنیده مى‏شود. گاهى افراد در حدّى هستند که حرفشان قابل اعتنا نیست، فرض کنید در مجلسى بچه‏اى یا سفیهى، حرفى یا دادى بزند، خُب کسى توجه نمى‏کند، اینجا مى‏گویند این، صوت مسموعى ندارد، گوش به حرفش نمى‏دهند. پناه مى‏بریم به زمانى که انسان در مقابل خداى متعال به یک حالى بیفتد که خدا به او اعتنایى نکند، هر چه داد هم بزند، مورد توجه قرار نگیرد. ولى گاهى است که خداى متعال در یک شرایط خاصى یک اذن عامى مى‏دهد یا بخصوص مردم را دعوت مى‏کند که بیایید حرف بزنید، من مى‏شنوم، توجه مى‏کنم. این مضمون در دعاها زیاد وارد شده که گاهى گناهان انسان موجب مى‏شود صدایش شنیده نشود، خدا توجهى به حرفش نکند. آن وقت از خدا مى‏خواهد که این حجاب گناه را از میان بردارد. ماه رمضان، ماهى است که صداها شنیده مى‏شود، خدا به بندگانش توجه مى‏کند، هر قدر هم شایستگى نداشته و آلوده باشند، در عین حال خدا از فضل و کرم خودش صداى آنها را مورد توجه قرار مى‏دهد. «و مناجاتک فیه مرحومة»؛ مناجاتى که انسان مى‏کند در این ماه با رحمت الهى مواجه مى‏شود.

در اوقات دیگر هم غیر از ماه رمضان وقت سحر خیلى سفارش به مناجات شده است. در نیمه‏ى شب، موقعى که چشم‏ها خواب است و صداها خاموش، اگر به خداى متعال توجه پیدا کنیم و با او صحبت کنیم خداى متعال مى‏فرماید: «لبیک» کسى که در نیمه‏ى شب با خدا مناجات کند، «أَثْبَتَ اللَّهُ النُّورَ فِی قَلْبِهِ6». خدا نور را در دلش ثابت مى‏دارد. دلش ظلمانى نمى‏شود.

نجواى با محبوب‏

به‌طور طبیعى هر کسى دوست دارد با اشخاص بزرگ مخصوصاً اشخاصى که دوستشان دارد صحبت خصوصى داشته باشد یا اگر رابطه‏ى عاطفى بین دو نفر باشد، خیلى دلش مى‏خواهد که تنهایى و خصوصى با او صحبت کند، هر چند چیزى هم از او نخواهد. همین صحبت کردن با او موضوعیت دارد. بطور طبیعى مؤمن و کسى که عظمت خدا را درک مى‏کند، نعمت‏هاى خدا را مى‏شناسد و مى‏داند که چقدر به او رأفت و رحمت دارد، باید دلش بخواهد با خدا صحبت کند. ولى متأسفانه بسیارى از اوقات اراده‏اى در آدم پیدا نمى‏شود و چندان علاقه‏اى ندارد که جاى خلوتى برود و با خدا صحبت کند. در ماه مبارک رمضان که بهار دعا و مناجات است - بنده خودم را عرض مى‏کنم - اگر یک دعاى افتتاحى، دعاى ابوحمزه‏اى مى‏خوانیم براى خالى نبودن عریضه است تا ثوابى ببریم. اما اینکه آدم علاقه داشته باشد که بنشیند با خدا درد دل کند و خصوصى صحبت کند، این حال همیشه پیدا نمى‏شود. اگر الان به شما بگویند که هر کدام از آقایان، مایل هستند یک وقت خصوصى، پنج دقیقه، بروند تهران با مقام معظم رهبرى خصوصى صحبت کنند، کیست که داوطلب نشود؟ همه داوطلب مى‏شوند، مسابقه مى‏گذارند. چرا؟ او شخصیت عظیمى است، دوست داشتنى است. آدم کسى را که دوست دارد دلش مى‏خواهد با او صحبت کند، حالا ضمناً اگر یک درخواستى هم داشت عرض مى‏کند؛ درخواستى هم نداشت، همین صحبت کردن برایش مطلوبیت دارد. چطور ما با خدا این گونه نیستیم؟ با اینکه خدا خودش دعوت مى‏کند که بیایید، با من خصوصى صحبت کنید، من فورى جوابتان را مى‏دهم. وقتى نیمه شب بنده مى‏گوید «یا رب»، خدا مى‏گوید «لَبَّیْکَ عَبْدِی سَلْنِی أُعْطِکَ وَ تَوَکَّلْ عَلَیَّ أَکْفِکَ7»؛ از من درخواست کن تا به تو بدهم، بر من توکل کن تا کفایتت کنم. خوب، انسان یک چنین خدایى داشته باشد، او هم دعوت مى‏کند، آن وقت ما ناز بکنیم و نرویم، خواب را ترجیح بدهیم. چرا؟ مسلّماً آفتى در ما است، ایمان این را اقتضاء نمى‏کند.

چرا از مناجات لذت نمى‏بریم؟

چه چیز موجب مى‏شود که انسان دوست نداشته باشد با خدا مناجات کند؟ خدا خیلى جاها خودش فرموده که اگر کسانى، بعضى از ویژگى‏ها را داشته باشند، من شیرینىِ مناجاتم را از کام آنها بر مى‏دارم، «لَا أُذِیقُهُ حَلَاوَةَ مَحَبَّتِی8»؛ روایتى از پیغمبر اکرم(ص) است که مى‏فرمایند: «قال‏ الله سبحانه إذا علمت أن الغالب على عبدی الاشتغال بی نقلت شهوته فی مسألتی و مناجاتی9»؛ خدا مى‏فرماید که اگر دیدم که بنده‏ام اغلب‏ اوقاتش را صرف من مى‏کند، به فکر من است، یعنى به فکر این است که چه تکلیفى دارد تا انجام بدهد، یا از چه نهى شده است که اجتناب کند - ممکن است لحظات و ساعاتى رفتارهاى نامناسبى هم داشته باشد - تمایلات او را سوق مى‏دهم به طرف گفتگو و مناجات با خودم. به جاى اینکه تمایل به امور پست و حیوانى داشته باشد، اصلا علاقه‏اش به این جهت مى‏شود که با خدا صحبت کند. این لطفى است که خدا به او مى‏کند. اگر کسانى باشند که بیشتر اوقات یا خداى ناکرده همه‏ى اوقاتشان، فکر لذائذ دنیا باشند؛ فکر این هستند که چه غذایى لذیذتر است، چه جایى مناسب‏تر است، چه لباسى زیباتر، چه فیلمى لذتبخش‏تر است، مجالست با چه کسى شیرین‏تر است، چه پست و مقامى مى‏توانند به دست بیاورند، خدا هم اجازه نمى‏دهد که با او مناجات کنند.

دوستان من را با دنیا چه کار؟!

خداى متعال به حضرت داوود(ع) وحى فرمود: «ما لأولیائی و الهمّ بالدنی10»؛ دوستان من را با فکر دنیا چه کار؟ چرا کسانى که ادّعاى دوستى من مى‏کنند، همّ و غمّشان به امور دنیا تعلّق مى‏گیرد؟ نیازهایشان را من برطرف مى‏کنم، چرا آنها غصّه‏اش را مى‏خورند؟ «إن الهم یذهب حلاوة مناجاتی من قلوبهم»؛ همّ و غمّ دنیا حلاوت مناجات را از آنها سلب خواهد کرد. اگر گاهى هم موفق شوند با حال کسالت دعاى ابوحمزه‏اى بخوانند، حلاوتى درک نمى‏کنند، دعایى مى‏خوانند براى اینکه ثوابى ببرند. حداکثر به امید اینکه گناهشان آمرزیده شود. امّا اینکه لذّت ببرند و دنبال این بگردند تا فرصت مناجات پیدا کنند موفق نخواهند شد. روایت دیگرى هست که براى ما کوبنده‏تر هست! از احادیث قدسیه است که ناقلش حضرت صادق‏(ع) است. فرمود: «أَوْحَى اللَّهُ إِلَى دَاوُدَ(ع) لَا تَجْعَلْ بَیْنِی وَ بَیْنَکَ عَالِماً مَفْتُوناً بِالدُّنْیَا فَیَصُدَّکَ عَنْ طَرِیقِ مَحَبَّتِی فَإِنَّ أُولَئِکَ قُطَّاعُ طَرِیقِ عِبَادِیَ الْمُرِیدِینَ11»؛ خداى متعال به حضرت داوود وحى کرد یا داوود میان من و خودت عالِم دنیازده را واسطه قرار نده. کسى که شیفته‏ى دنیاست، ولو عالِم باشد، مقامات علمى بالا هم داشته باشد، چنین عالمى راهزن دلهاى دوستان من است. بندگانى که مى‏خواهند به طرف من بیایند، راهنما مى‏خواهند. خیال مى‏کنند چون این عالِم است مى‏تواند راهنمایشان باشد، اما خبر ندارند که این دزدى است که با چراغ آمده. بعد مى‏فرماید: عقوبتى که براى اینها در نظر گرفتم، کمترینش این است که حلاوت مناجاتم را از دل اینها بر مى‏دارم. عالِمِ دنیازده، شیرینى مناجات خدا را درک نمى‏کند و طبعاً نمى‏تواند دیگران را به سوى خدا راهنمایى کند. سخن آخر این که ما اگر خودمان لیاقتى نداریم، به گدایى درِ خانه‏ى اهلبیت و به برکت شفاعت آنها، مورد عنایت الهى قرار بگیریم تا حال مناجاتى، حال توبه‏اى، حال عبادتى پیدا کنیم. آلودگى‏هایمان شسته شود و از این ماه شریف، پاک و پربار بیرون برویم، انشاءالله.

پی‌نوشت‌ها:

1. مجادله / 12.

2. ر.ک: بحار الانوار، ج 30، ص 376.

3. مجادله / 9.

4. وسائل‏الشیعة، ج 1، ص 311.

5. فضائل‏الأشهرالثلاثة، ص 107.

6. مستدرک‏الوسائل، ج 5، ص 207.

7. مستدرک الوسائل، ج‏5، ص‏207، روایت 5708.

8. مستدرک‏الوسائل، ج 12، ص 36.

9. بحارالأنوار، ج 90، ص 162.

10. بحارالأنوار، ج 79، ص 143.

11. الکافی، ج 1، ص 46.


  
لنکرانی: به کارهای سابق خود باز می‌گردم

دکتر کامران باقری لنکرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت نهم در خصوص ادامه فعالیتش پس از پایان دولت نهم با توجه به اینکه مرضیه وحید دستجردی به عنوان وزیر به مجلس معرفی شده است گفت: تصمیم دارم به کارهای سابق خود در دانشگاه بازگردم.

دکتر کامران باقری لنکرانی در گفتگو با مهر در پاسخ به این پرسش که پس از پایان دولت نهم به چه فعالیتی خواهد پرداخت و آیا در دولت دهم مسئولتی را عهده دار خواهد شد، گفت: پس از پایان دولت نهم به کارهای دانشگاهی خود می پردازم.

وی در پاسخ به این پرسش که شایعات زیادی در مورد ادامه کار وی در بخشهای دیگر دولت دهم به گوش می رسد، اضافه کرد: شایعات زیاد است.

باقری لنکرانی تاکید کرد: فعلاً تصمیم من آن است که به کارهای سابق خودم قبل از چهار سال دولت نهم باز گردم.

کامران باقری لنکرانی متولد سال 1344 در تهران است و مدرک دکتری حرفه‌ای پزشکی خود را در سال 68 ?از دانشگاه علوم پزشکی شیراز با رتبه ممتاز اخذ کرد. او مدرک تخصص بیماریهای داخلی را در سال 71 ?از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مدرک فوق تخصص بیماریهای گوارش و کبد را در سال 75 ?از دانشگاه علوم پزشکی شیراز دریافت کرد.

دکتری حرفه ای پزشکی 1368 علوم پزشکی شیراز با رتبه ممتاز، متخصص بیماریهای داخلی 1371 علوم پزشکی شیراز با رتبه اول کشوری و فوق تخصص بیماریهای گوارش و کبد 1375 علوم پزشکی شیراز از سوابق تحصیلی وزیر بهداشت دولت نهم است.

رئیس بیمارستان نمازی شیراز 1373-1372، معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز 1375-1373، مدیریت گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از 1375 تاکنون،‌ عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی شهرستان شیراز 1379-1375،‌ عضو دادستان هیئت انتظامی رسیدگی به تخلفات پزشکی شهرستان شیراز از 1379-1375، نایب رئیس، سخنگوی هیئت نظارت شورای نگهبان بر انتخابات در استان فارس در انتخابات مختلف،‌ دبیر انجمن اسلامی پزشکان فارس و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی پژشکان ایران در دور دوم،‌ عضو موسس جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاههای شیراز و عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان ایران در دور اول از سوابق مدیریتی و اجرایی کامران باقری لنکرانی است.

استادیار گروه داخلی 1380-1371، دانشیار گروه داخلی 1380 تاکنون، عضو در مجامع علمی از جمله انجمن بین ‌المللی پیوند کبد، انجمن آمریکایی متخصصین گوارش، انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران، انتشار کتاب و مشارکت در تألیف کتاب های دیگر، چاپ مقالات پژوهشی به زبان انگلیسی و فارسی در مجلات علمی پزشکی داخلی و بین ‌المللی، تاسیس و سردبیری مجله الکترونیک پزشکی شیراز از سال 1379 به عنوان اولین مجله الکترونیک پزشکی در جمهوری اسلامی ایران، ارائه مقالات پزشکی در کنگره های خارج از کشور و داخلی، عضو هیئت ممتحنه امتحانات دانشنامه فوق تخصصی گوارش و کبد، تخصصی اورژانس، پذیرش دستیار و امتحان جامع کارورزی، گواهینامه تخصصی داخلی و عضویت در کمیته اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سوابق علمی (آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی) است.


  
دو ابلاغ احمدی‌نژاد برای رفع مشکلات دانش آموزان مردودی

رئیس جمهور در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید در دو دستورالعمل جدید تمهیداتی را برای حل مشکلات دانش آموزان مردودی ابلاغ کرد.

به گزارش ایران خبر، بر اساس اولین دستور احمدی نژاد که هجدهم مرداد ماه با شماره شماره16849/120 ابلاغ شده است به دانش‌آموزان دوره راهنمایی روزانه که در یک پایه تحصیلی دو بار مردود شده‌اند و در آخرین نوبت تجدیدی موفق به کسب شرایط قبولی نشده‌اند، فرصت داده می‌شود با تایید شورای مدرسه (با حضور معلمین دروسی که دانش‌آموز در آن نمره قبولی کسب نکرده است) و به شرط شرکت در کلاس‌های تقویتی، حداکثر تا پایان مهر ماه در یک نوبت ارزشیابی اضافی شرکت کنند و در صورت کسب شرایط قبولی به پایه بالاتر ارتقاء یابند. این قبیل دانش‌آموزان در صورت قبولی می‌توانند یا در مراکز آموزش از راه دور و یا در صورت داشتن سایر شرایط، در مدارس روزانه ادامه تحصیل دهند.

همچنین بر اساس دستور دیگر رییس جمهور که پس از تایید شورای عالی آموزش و پرورش به تایید وی رسیده است، چنانچه دانش‌آموز قبولی پایه دوم متوسطه شاخه نظری یا فنی و حرفه‌ای، بخواهد پایه دوم را در شاخه کاردانش تکرار کند، می‌تواند در واحدهای آموزشی روزانه در پایه دوم ثبت نام نموده و با رعایت سایر شرایط ادامه تحصیل دهد.

در این صورت کلیه دروس گذرانده پایه دوم شاخه قبلی حذف و آن سال تحصیلی به سقف سنوات تحصیل دانش‌آموز افزوده می‌شود.


  
در خطبه‌های نمازجمعه برخی شهرها عنوان شد
انتقاد از انتخاب وزیر زن و رد توجیه رئیس‌جمهور
 

انتخاب 3 وزیر زن در کابینه پیشنهادی احمدی‌نژاد با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است، اما در این میان، علما نسبت به این اقدام، اظهار نارضایتی کرده‎اند و در حالی که گفته می‌شود آیت‌الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید در مکتوبی، اعتراض خود را به رئیس‌جمهور ابلاغ کرده است، برخی ائمه جمعه نیز در خطبه‌های این هفته به بیان انتقادات خود در این زمینه پرداختند.

به گزارش رجانیوز، توجیه دکتر احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی تلویزیونی پنج‌شنبه شب خود مبنی بر اینکه 50 تن از 313 یار اصلی امام زمان(ع)، زن هستند نیز برای متقاعد کردن علما کارساز نشد و امام جمعه مشهد مقدس این بخش از اظهارات رئیس‌جمهور را اساساًَ غیرمستند و یک شایعه خواند.

امام جمعه مشهد مقدس در عین اینکه با اشاره به معرفی وزرای پیشنهادی، خواستار همدلی، سعه صدر و دوری از سلیقه‌های شخصی در رأی اعتماد به وزرا شد، از انتخاب وزرای زن انتقاد کرد.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه مشهد اظهار داشت: زنان از نظر قدرت، استعداد و توان چیزی در برابر مردان کم ندارند و این‌طور نیست که زن را ناتوان‌تر از مرد و یا مرد را قوی‌تر از زن بدانیم، بلکه در اسلام وظایف خانوادگی و اجتماعی مرد و زن تقسیم شده است و دین مبین اسلام، آپارتاید جنسی ندارد.

وی تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم بگوییم از خدمات زنان و توانایی‌های آنها نباید استفاده کرد اما در اسلام عرصه وظایف زنان و مردان در عرصه اجتماعی و خانوادگی مشخص شده است و بزرگان و اندیشمندان باید بنشینند و این عرصه‌ها را معرفی کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه در عالم وجود، زنی مقتدرتر، عالم‌تر، با استعدادتر و مدیرتر از حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها وجود ندارد، گفت: اما در شرایطی که پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و حضرت علی علیه‌السلام در مدینه حضور نداشتند و باید شهر مدینه را در غیبت پیامبر کسی اداره می‌کرد، هرگز مدیریت را به ایشان نسپردند اما در جایی که وظیفه حضرت زهرا سلام الله علیها ایجاب می‌کرد، برای مقابله با ارتجاع پس از انقلاب نبی مکرم اسلام یکه و تنها به میدان آمده و ایستاد و مقابله کرد و محصول آن امروز 300 میلیون گوینده اشهد ان علی ولی الله است و این نتیجه قهرمانی حضرت زهرا بود و ثمره تقسیم مسئولیت‌ها در اسلام است.

وی ادامه داد: پایبندی به ارزش‌های اسلام و انقلاب و استکبارستیزی خصوصیت برجسته‌ای در رییس‌جمهور است که باعث شد متدینین ما با اکثریت آرا او را انتخاب کنند بنابراین باید در رأس مطالبات و توقعات مردمی مطالبات دینی و توقعات دینی آن‌ها قرار گیرد و شکل کار ما نباید به گونه‌ای باشد که یک عده فمینیست ملحد بی‌دینی که خدا را قبول ندارند، در دنیا خوششان بیاید.

امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به سخن امام راحل که فرمودند "اگر کاری کردیم و جریان‌های غربی از ما خوش‌اشان آمد، باید در کار خود تردید کنیم"، گفت: اینکه چند وزیر زن معرفی شوند و جریان‌های فمینیستی داخل و خارج شاد شده و کف بزنند، همان سخن امام رحمة الله علیه را بازگو می‌کند.

وی اضافه کرد: اگر بناست یک مستند شرعی برای رئیس‌جمهور متدین وابسته به ارزش‌‌های دین مطرح باشد که تعبد و تقید به شرع دارد، حداقل باید با بزرگان روحانیت در این زمینه مشورت شود. اینکه می‌گویند 50 نفر از 313 یار امام زمان عجل‌الله تعالی فرجه الشریف زن هستند، همچنین چیزی نیست. در کتاب شریف بحارالانوار در جلد 52، بیش از 10 روایت در این‌باره و درباره 313 اصحاب، کلمه «رجل» آمده و به غیر از یک روایت که کلمه «رجل» نیامده، در همه روایت تصریح شده که این 313 نفر مرد هستند.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: شاید ایشان از کسی این مطلب را شنیدند و این شنیده از شایعات است. شایعه در اطراف موضوع امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف زیاد است اما در همه روایات پیرامون این موضع آمده است که این 313 نفر مرد هستند و باید در این زمینه به علما مراجعه کرد.

وی با اشاره به اعلامیه امام راحل در پاییز 1341 که فرمودند برابر دانستن زن و مرد بدعت است، عنوان کرد: وظیفه ما به عنوان یک طلبه تذکر دینی دادن است و هدف تضعیف دولت نیست.

امام جمعه مشهد مقدس خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این مردم ما با غیرت و همت در عرصه انتخابات در سطح عالی حاضر شده و با آرای 85 درصدی خود حضور مومنانه و صادقانه‌شان را نشان دادند به گونه‌ای که نشاط و گرمی حضورشان چشم دشمنان را کور کرد.

وی ادامه داد: اما حوادث بعد از انتخابات و چانه‌زنی‌های بی‌مزه غیرمنصفانه بعد از آن مردم ما را با تلخی مواجه کرد و آن‌ها با قدر ناشناسی‌های بی‌مورد و بی‌دلیل مواجه شدند که این تلخی‌ها برای مردم ناگوار بود و حال دیگر مردم ما تحمل تنش و ناسازگاری بین مجلس و دولت را ندارند.

آیت‌الله علم‌الهدی از نمایندگان مجلس خواست که با سعه صدر و دور از پسندها و سلیقه‌های فردی، با صمیمیت و هم‌گرایی کار این دولت منتخب مردم را راه بیندازند تا مردم ما به آرامش سیاسی برسند.

همچنین نماینده ولی فقیه وامام جمعه اصفهان درخطبه‌های امروز نمازجمعه ازانتخاب بانوان برای وزارتخانه‌ها به ویژه وزارتخانه‌های آموزش وپرورش و بهداشت ودرمان انتقاد کرد‏.‏

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد که درمسجد تاریخی امام(ره) خطبه می‌خواند، گفت: ‏وزارتخانه های مذکور بسیارمهم و پرکاراست و زنان نمی توانند در اداره امور آن‌ها موفق باشند، هرچند ما با زنان مخالف نیستیم و به آنان احترام می گذاریم‏.‏

وی توضیح داد:‏ اگر ما دم ازاسلامی بودن می زنیم، باید بر مبنای اسلام هم حرکت کنیم. انتخاب بانوان برای وزارتخانه‌ها از زوایای مختلف کاری خلاف است و با اصول اسلام همخوانی ندارد‏.

امام جمعه اصفهان همچنین خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ازآنان خواست به وزارت بانوان در وزارتخانه ها رأی ندهند زیرا کار آنان در وزارتخانه ها به‌طور مستمر با مردان است وصحیح نیست‏.

وی سخنان پنج‌شنبه شب رئیس‌جمهور در دفاع از وزیران پیشنهادی زن را توجیهی بیش ندانست و به نمایندگان مجلس توصیه کرد که به این توجیهات گوش ندهند و به امانتی که مردم به آنان سپرده اند عمل کنند و به این وزیران پیشنهادی رأی اعتماد ندهند.

آیت‌الله طباطبایی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه اگر زن در رأس وزارت اموزش و پرورش باشد، مهربانی و محبت می‌آورد، گفت: این حرف‌ها درست نیست و کار وزارت، کار زن نیست. زیرا زن در عین اینکه منبع عطوفت است ومنبع جذابیت هم هست و مجلسی‌ها باید حواسشان را جمع کنند‏.

وی اظهار داشت: ما به عقیده رئیس‌جمهور احترام می گذاریم اما اسلامی بودن یعنی آنکه همه جهات کشور اسلامی باشد‏.

یک عضو شورای عالی حوزه علمیه قم نیز گفت‏:‏ مراجع تقلید تنها به دنبال خیرخواهی برای کشور و دولت اسلامی هستند و رییس‌جمهور مردمی باید به مطالبات آنها به‌ویژه در امر وزارت زنان احترام بگذارد‏.‏

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی اظهار داشت‏: ‏باید در برخی زمینه‌ها آقای احمدی‌نژاد مشورت و رایزنی‌هایی با بزرگان حوزه انجام دهد و برای شخصیت های دینی نیز اهمیت بیشتری قایل شود‏.

مدیر گروه معارف مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) قم تحت مدیریت آیت‌الله مصباح یزدی افزود‏:‏ برخی فتاوای مراجع عظام تقلید این است که آقای احمدی‌نژاد بهتر بود به جای زنان از مردان متخصص و با تجربه در کابینه خود استفاده می کرد و اگر ما مردانی با تجربه نداشتیم، آنگاه ایشان می توانست زنان را در کابینه خود جای دهد‏.

رجبی یادآور شد‏:‏ در فضای سیاسی واجتماعی امروز کشور باید سنجیده تر عمل کرد و اگر رییس‌جمهور بررسی بیشتری انجام می داد، درمیان مردان، افراد زیادی برای تصدی حوزه وزارت وجود داشت‏.

وی تصریح کرد‏:‏ بانوان با زیرمجموعه های خود ارتباط دارند و ممکن است این مراودات از نظر شرعی جایز نباشد و این تکلیف شرع است و باید مسائل شرعی در زمینه ارتباطات به طور کامل رعایت شود‏.

عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت‏: ‏مراجع تقلید با نظر خیرخواهانه موضع می‌گیرند و از نظر فقهی، نظر آنها محترم است و دولت نیز باید احترام آنها را به جای آورد‏.

رجبی گفت‏:‏ اقدامات آقای احمدی‌نژاد زمانی شجاعت و به مصلحت کشور است که بر اساس وظیفه دینی و شرعی باشد‏.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت‏: حضرت علی(ع) که سرزمینی معادل ‏50‏ کشور فعلی ایران را در قلمرو حکومتش داشت، هیچ زنی را به عنوان وزیر یا استاندار به‌کار نگماشت‏.‏

حجت الاسلام والمسلمین حسن ملک‌محمدی افزود‏:‏ سیره ائمه اطهار(ع) نشان می دهد که به دلیل سختی و سنگینی کار، این نوع مسئولیت ها را بر عهده بانوان نمی‌گذاشتند.

وی یادآورشد‏:‏ خداوند متعال براساس حکمت، نوعی توانمندی در وجود زن و مرد قرار داده و تاریخ هم گواه آن است که فعالیت سخت، دشوار و فراگیر برعهده مرد است و زنان از جهاد ابتدایی معاف شده اند و ما نیز در توزیع مسئولیت‌ها باید از این امر الگو بگیریم‏.

ملک‌محمدی یادآورشد‏:‏ باید مسئولیت‌هایی مانند مدیریت بیمارستان‌های زنانه، دانشگاه‌های ویژه بانوان و مدیریت مراکز آموزشی را به این قشر واگذار کرد و پست وزارت برای آنها سنگین است‏.‏

این نماینده مجلس افزود‏:‏ وزارت در این زمان حساس برای بانوان کار سنگینی است و اگردر کشور ما عناصری نداشته باشیم که توانایی مدیریت وزراتخانه ها را داشته باشند، باید از بانوان استفاده کنیم ولی عناصر توانمند زیادی در کشور ما در بین مردان وجود دارد‏.

ملک‌محمدی تصریح کرد‏:‏ زنان در وزارتخانه‌ها در جهت انجام مسئولیت، مراوداتی با مردم نامحرم پیدا می‌کنند و اگر مرزها و حدود رعایت شود، بهتر است‏.

وی اظهار داشت‏:‏ رییس‌جمهوری باید فتاوای مراجع عظام تقلید را دریافت کند و به دیدگاه‌های آنها نیز احترام بگذارد‏.

همچنین رییس فراکسیون روحانیون مجلس از نارضایتی علما ومراجع تقلید قم از انتخاب 3 وزیر زن از سوی احمدی‌نژاد برای کابینه دولت دهم خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقی رهبر نماینده اصفهان و رییس فراکسیون روحانیون مجلس اظهار داشت: براساس اطلاعاتی که دریافت کردم، بسیاری ازعلما ومراجع تقلید از جمله آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله مکارم شیرازی نسبت به انتخاب وزیر زن شبهه فقهی دارند و خواستار تجدید نظر احمدی‌نژاد در این خصوص هستند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود: پیش از این نیز مراجع تقلید در قم زمانی که موضوع افزایش ارثیه زنان در مجلس مطرح بود مخالفت خود را با افزایش ارثیه زنان اعلام کردند ولی مقام معظم رهبری در این مورد نظر موافق داشتند که مجلس در این خصوص به نظر ایشان تمکین کرد.

رییس فراکسیون روحانیون مجلس با بیان اینکه نظر مراجع هنوز به صورت رسمی منتشر نشده است گفت:در صورت انتشار رسمی مراجع و سکوت مقام معظم رهبری در این زمینه مجلس نظر مراجع را در رأی اعتماد به 3 وزیر زن ملاک قرار خواهد داد.

رهبر در مورد میزان تأثیرپذیری احمدی نژاد از نظرات مراجع گفت: امیدوارم این بار چالش جدیدی بین دولت و مراجع به وجود نیاید و احمدی نژاد متوجه این موضوع باشد که ارائه نظرات فقهی از سوی مراجع وعلما را دشمنی با دولت تلقی نکند.

در عین حال، تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی نیز گزارشی را درباره حضور زنان درکابینه محمود احمدی‌نژاد به قلم مریم افشنگ منتشرکرد‏.

دراین گزارش آمده است:‏ سال هاست بسیاری از فعالان حوزه زنان برای حضور بانوان درکابینه دولت و همچنین در پست ریاست جمهوری تلاش می کنند و تأکیدشان این است که حضور زنان در پست های کلیدی کشور می تواند مشکل گشای مسایل جامعه زنان و به‌ویژه رفع تبعیض از آنان باشد‏.‏

برای نمونه، پروین اردلان ازجمله فعالان حوزه زنان می باشد که معتقد است، حضور زنان درکابینه دولت تنها برای آن دسته از فعالان جنبش زنان که تصورمی کنند حضور بانوان در ارکان قدرت می تواند، نقش تأثیرگذاری در وضعیت آنها در جامعه داشته باشد، ممکن است مورد توجه قرارگیرد‏.

او خود در این زمینه اظهارداشت: من شخصاً چون به تغییر از پایین اعتقاد دارم، تصورنمی کنم که جابجایی و حضور یک یا دو وزیر در یک موقعیتی بتواند تغییرخیلی گسترده ای ایجاد بکند‏.‏ بنابراین اگر من جای آقای رییس‌جمهور بودم، شاید نه تنها سه تا وزیر که شاید تمام اعضای کابینه ام را از بین زنان انتخاب می کردم‏.

فاطمه حقیقت جو یکی دیگر از این زنان فعال است که او هم در رابطه با انتخاب سه وزیر زن درکابینه پیش روی احمدی‌نژاد گفت‏:‏ نظر به شناختی که ما از آقای دیدگاه های آقای احمدی‌نژاد داریم، بحث انتصاب وزیر زن یک بحث انحرافی است، به این دلیل که زنان در جنبش سبز، بسیار فعال بودند و ایشان به خیال خودش با طرح این مسایل می خواهد بحث انتخاب خود را تحت الشعاع قرار بدهد و براین اساس می توانم بگویم که این مهمترین نکته ای است که درخصوص کابینه فعلی آقای احمدی‌نژاد امکان بیان آن هست‏.

فاطمه حقیقت تصریح کرد ‏:‏ اگر می بینیم که فعالان حوزه زنان می خواهند در مناصب سیاستگذاری حضور داشته باشند، از این جهت است که آنها نیازهای جامعه زنان را به درستی تشخیص دهند و درصدد بهبود وضعیت آنها باشند‏.

وی در ادامه درباره این دو زنی که به عنوان وزیر پیشنهادی توسط احمدی‌نژاد معرفی شده اند، گفت‏:‏ متاسفانه این دو زنی که معرفی شده اند، به ترتیب خانم فاطمه آجرلو که برای پست بسیار مهم وزارت رفاه معرفی شده یا خانم وحید دستجردی، گفتنی است که این دو خانم، هردو دیدگاه هایی به شدت سنتی دارند‏.

بی‌بی‌سی در پایان تأکید کرد: با این حال، هنوز هستند کسانی که حضور 3 زن را به عنوان وزیر از نشانه های مترقی بودن دولت دهم برمی شمارند‏.‏


  
فیگارو: هم دادگاه را به رسمیت شناختی هم عذرخواهی تبعه خود را پذیرفتیم
 
مطبوعات فرانسوی پرداخت وثیقه از سوی دولت فرانسه برای آزادی موقت کلوتیدریس تبعه این کشور را نشانه به رسمیت شناختن محاکمه انجام شده در ایران می دانند.
روزنامه فیگارو در این باره نوشت دولت فرانسه با پرداخت وثیقه مذکور برای آزادی تبعه بازداشت شده خود در ایران، مجبور شد دادگاه را به رسمیت بشناسد. ریس اکنون هم پس از 45 روز بازداشت، در سفارت فرانسه در ایران زندانی است و اجازه خروج از ایران به وی داده نشده است. از لحاظ قضایی بازگشت وی به فرانسه پیش از اعلام حکم دادگاه منتفی است.
فیگارو همچنین تأکید کرد: حضور این تبعه فرانسوی در دادگاه و اظهارات و عذرخواهی وی از مردم فرضیه طراحی و توطئه خارجی در آشوب های خیابانی را قوت بخشید.
 
 

اخراج شارلاتان هایی که صدای آمریکا را سرکیسه می کردند (خبر ویژه)

مسئولان صدای آمریکا شماری از عناصر مفت خور ضدانقلاب را که همکار این شبکه بودند، اخراج کردند. احمد باطبی، کوروش صحتی و حسن زارع زاده اردشیر سه تن از عناصر فراری هستند که با فرصت طلبی تلاش کرده بودند مزدبگیر صدای آمریکا شوند و پناهندگی بگیرند اما تشدید «بحران مخاطب» باعث شد تا مدیران صدای آمریکا به فکر اخراج این طیف بیفتند.
حسن زارع زاده با تأیید این خبر نوشت: علی سجادی که پس از روی کار آمدن رئیس جدید بخش فارسی سردبیر شده، حتی توانایی اخراج افراد را دارد. او با من، صحتی، باطبی و سازگارا برخورد نامناسبی داشت و سرانجام الکس بلیدا مدیر جدید خود را متقاعد ساخت که من فرد مناسبی در راستای اهداف آنها نیستم. او البته اخیرا در زمینه بیکار کردن تعدادی از کارکنان صدای آمریکا و جابجا کردن تعدادی دیگر، تلاش های زیادی انجام داده است. آنها حتی کامبیز محمودی را از پست سردبیری کل برکنار کرده اند.
زارع زاده با لحنی ذلت بار از اداره رسانه های خارجی آمریکا و قانونگذاران آمریکایی خواست مانع از اخراج وی و دوستانش از صدای آمریکا شوند.
گفتنی است وی در ایران با نشریه و گروهک وابسته به حشمت طبرزدی همکاری داشت و با حضور در برخی تشنجات در تیرماه 78 همانند عنصر فرصت طلب دیگر (احمد باطبی) تلاش کرد که خود را مبارز جا بزند و نظر آمریکایی هایی را که مزدور استخدام می کنند جلب کند. اما گویا مراکز آمریکایی پس از سال ها فهمیده اند که این عده فقط دنبال شارلاتان بازی و اخاذی هستند و با آنها نمی توان روند سقوط مکرر تعداد مخاطبان VOA را متوقف کرد.
زمانی یکی از هم سلولی های احمد باطبی فاش کرده بود که وی در زندان می گفت من اصلا دنبال مبارزه نیستم و فقط به این بهانه می خواهم به خارج کشور بروم. من مجبورم ادعا کنم شکنجه شده ام تا مطرح شوم و بتوانم به آمریکا بروم(!)

مگر قحطی آدم است؟ مطربی را با مبارزه اشتباه گرفته اند (خبر ویژه)

تحرکات گروهک های ضدانقلاب مقیم خارج که پس از وقوع برخی حوادث اخیر در ایران صورت گرفت، به خاطر شدت لودگی و بی مزگی مورد تمسخر خود این گروهک ها قرار گرفته است.
سایت وابسته به گروهک فدائیان خلق در این باره نوشت: مگر قحطی آدم است که باید دنبال مخملباف و گنجی و... به راه افتاد؟ از این تظاهرات و اعلامیه ها هیچ نتیجه عملی به دست نیامده است. علت این است که تظاهرات مذکور در شهرهای آمریکا و اروپا، کم کم به صورت مراسم تکراری درمی آید و به نظر می رسد اغلب شرکت کنندگان برای تسکین وجدان معذب خود یا رفع تنهایی در آنها حضور پیدا می کنند.
اخبار روز همچنین نوشت: مبارزان از اپوزیسیون خارج کشور انتظار ندارند که به طور پراکنده در نقطه ای از شهر گردهمایی داشته باشند، آهنگ یار دبستانی و ترانه ها و سرودهای مورد پسند بخوانند و بعد هم به دنبال کارشان بروند.
این سایت گروهکی اذعان کرد: درصد بسیار کمی از 5 میلیون ایرانی مقیم خارج در فعالیت هایی از قبیل برگزاری نشست ها و تظاهرات شرکت می کنند.
گفتنی است در پرجمعیت ترین این تجمعات کارناوالیستی که در برخی شهرهای آمریکا برگزار شد چند ده نفر از عناصر ضدانقلاب با ترکیب چند پیر و پاتال، تعدادی خواننده و نوازنده کاباره ای، شماری از منافقین فراری مدعی اصلاح طلبی و طیفی از وابستگان به گروهک های سلطنت طلب و منافقین حضور به هم رسانده بودند. در پی برخی معرکه گیری های اکبر گاف در یکی از این تجمعات، مهشید امیرشاهی از عناصر ضدانقلاب گفته بود؛ این آقا را یابو برداشته و خیال می کند سازمان ملل دیسکوتک است.

وقتی گروهک می سازید نه از مرز بپرسید و نه از وزن اجتماعی (خبر ویژه)

یک عضو گروهک نهضت آزادی از گروه های مدعی اصلاح طلبی خواست شورای رهبری تشکیلات راه سبز را «فارغ از وزن و پایگاه اجتماعی» ایجاد کنند و مرزبندی اصلاح طلبی با اپوزیسیون را نیز به فراموشی بسپارند.
معتمدی مهر با هشدار نسبت به اینکه هیجانات پس از انتخابات دچار فروکشیدگی شده و بدون انسجام، به سمت سوءاستفاده و دلسردی و ناامیدی پیش می رود، نوشت: درست یا نادرست، به رغم جایگاه والایی که آقایان خاتمی، موسوی و کروبی در این جنبش دارند اما نمی توان و واقع بینانه هم نیست که ایشان را رهبران بلامنازع و انحصاری جنبش تلقی کرد. دیگر تقسیم بندی اصلاح طلبان درون حاکمیت و اپوزیسیون یا اصلاح طلبان بیرون حاکمیت واقعیت ندارد.
این عضو گروهک نهضت آزادی اضافه کرد: «گروه ها و گرایشات سیاسی متشکله جنبش سبز می توانند با حفظ مواضع اصولی خویش و در چارچوب توافقات ملی، پروژه دموکراسی خواهی را سرلوحه مبارزات خویش قرار دهند و فارغ از وزن و پایگاه اجتماعی خویش به ایجاد شورای رهبری جنبش بپردازند».
گفتنی است چند ماه پیش، ابراهیم یزدی رئیس گروهک نهضت آزادی در پاسخ به این پرسش که چرا نهضت آزادی دیگر نامزد مستقل از میان اعضای خود معرفی نمی کند، تصریح کرده بود که این گروه پایگاه اجتماعی جدی ندارد و بدون چنان پایگاهی نامزد شدن یا اعتراض به رد صلاحیت بی معنا خواهد بود. اکنون همین گروهک با بیان این که میان اپوزیسیون ضد انقلاب و مدعیان اصلاح طلبی هیچ مرزبندی باقی نمانده، تاکید می کند شورای گروهک مورد نظر میرحسین موسوی بدون توجه به وزن و پایگاه اجتماعی گروه ها چیده شود. ابراهیم یزدی پیش از این بارها تأکید کرده که دلیل حمایت نهضت آزادی از خاتمی و موسوی، بهره گرفتن از آنها به عنوان لولای ائتلاف اصلاح طلبان با اپوزیسیون است.
در همین حال علیرضا بهشتی مشاور موسوی در گفت وگو با رادیو ضد انقلابی زمانه تأکید کرد: این طور نیست که ما در راه اندازی تشکیلات راه سبز امید از صفر شروع کنیم. آنچه در طول انتخابات به نام کمیته صیانت از آرا شکل گرفت نوعی تبلور همکاری بود. یا آن چه در مورد کمیته پیگیری امور زندانیان دارد انجام می شود، تبلوری از تعامل موجود است.

تحریمی تاریخ گذشته که فقط حاکی از خباثت است (خبر ویژه)

صدراعظم آلمان با وجود ابراز تمایل به افزایش برخی تحریم ها علیه ایران تاکید کرد: پیشرفت چشم گیری در خصوص مذاکرات 1+5 بر سر برنامه هسته ای ایران حاصل نشده است.
آنجلا مرکل در گفت وگو با روزنامه فرانکفورتر آلگماینه به نشست نمایندگان 1+5 در دوم سپتامبر(اواسط شهریورماه) اشاره کرد و گفت: اگر پیشرفتی در مذاکره با ایران حاصل نشود ما باید با تحریم های بیشتر واکنش نشان دهیم، تحریم هایی که بخش انرژی ایران و واردات بنزین را هدف قرار دهند.
وی در عین حال گفت: البته باید منتظر ماند. ما باید با روسیه و چین مذاکره کنیم.
صدراعظم آلمان با اشاره به مخالفت های این دو کشور با تحریم های بیشتر علیه ایران گفت: پیشرفت چشمگیری درخصوص مذاکرات با ایران حاصل نشده و اعضای 1+5 باید در این باره تصمیم گیری کنند.
تمایل به تحریم صادرات بنزین به ایران پیش از این از سوی سیاستمداران آمریکایی مطرح شد با این تلقی که 40درصد بنزین مصرفی در ایران وارداتی است. این در حالی است که دولت جمهوری اسلامی ایران تولید بنزین را در داخل کشور افزایش داده و پیشاپیش با سهمیه بندی بنزین، میزان وابستگی به بنزین وارداتی را به حدود 15 درصد کل بنزین مصرفی کاهش داده است.
هرچند که طرح تحریم فروش بنزین اقدامی ایذایی و بی فایده ارزیابی می شود اما در عین حال عمق عداوت و خباثت دولت آمریکا و متحدان آن علیه ملت ایران را نشان می دهد. این جبهه استکباری درپی حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری، تلاش بسیاری کرد تا خود را همراه و همسو با ملت ایران نشان دهد اما طرح شیطنت آمیز اخیر نشان می دهد که آنها همچنان بر عداوت های خود اصرار دارند.

نگرانی های یک آشوبگر ناکام 10 سال بعد! (خبر ویژه)

سردبیر نشریات زنجیره ای تندرو در روزگار اصلاحات، ضمن تاکید بر لزوم کنار رفتن سران اصلاحات و سپردن بار هدایت این جبهه به جوانان، خواستار عبور از چارچوب ها شد. محمود شمس در گفت وگو با سایت ضدانقلابی روز آن لاین اظهار داشت: این تشکیلات باید رهبری جبهه جدید را به نسل جوان بسپارد و تشکیلات مذکور دنباله رو مردم باشد. من نگرانم این جبهه سیاسی یا تشکیلاتی که از درون یک جنبش برآمده، در راه مهار جنبش حرکت کند و در نهایت آن را به سمت پذیرش فریم های کلاسیک و سنتی و عادی سازی وضع کشور حرکت دهد(!)
وی که در ماجرای آشوب های خیابانی تیرماه 78 از طریق روزنامه نشاط نقش ویژه در تهییج به آشوب ایفا می کرد، همچنین به ابهام موجود درباره جبهه مورد نظر موسوی پرداخت و گفت: جنبش به دنبال تحول خواهی فوری است اما در احزاب سیاسی، تحول خواهی در درازمدت و در چارچوب حاکم است. باید دید تشکیلات راه سبز چه طیف هایی را زیر چتر خود خواهد گرفت. آیا از نیروهای سنتی منتقد و معترض استفاده خواهد کرد یا از نسل جوان؟ مهم تر از همه این است که مشخص شود این جبهه یا تشکیلات، گفتمان جنبشی خواهد داشت یا گفتمان حزبی.
گفتنی است تعبیر «جنبش» در ادبیات عناصر منافق و افراطی اسم رمز آشوبگری هدایت شده از خارج است همچنان که در سال 78 نیز طیف هایی نظیر روزنامه نشاط از همان سردمداران آشوبگری که بعدها به آمریکا پناهنده شدند و مزدوری شان علنی شد، به عنوان سردمداران جنبش یاد می کردند. محمود شمس سردبیر نشریه کیان و برخی روزنامه های زنجیره ای توقیف شده، از جمله عناصر نشان شده و بدسابقه ای است که از سوی برخی محافل آمریکا کمک مالی دریافت کرده است و در میان روزنامه نگاران جبهه اصلاحات نیز، عنوان مهره کار چاق کن شناخته می شود.

قهقهه (گفت و شنود)

گفت: محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع مدعیان اصلاحات ادعا کرده بود که بازپرس شعبه نهم دادسرا حکم توقیف کیهان را صادر کرده و برای تأیید نزد دادستان تهران فرستاده است.
گفتم: دروغ به این بزرگی را برای چه ساخته است؟
گفت: چون می دانسته که اگر دادگاهی تشکیل شود کیهان پته او و امثال او را روی آب می ریزد، شایعه توقیف کیهان را منتشر کرده که پیشاپیش برای آبروریزی و رسوایی حتمی خود و دوستانش کاری کرده باشد!
گفتم: عجیب است که این شایعه بلافاصله توسط خبرگزاری های خارجی، رادیوهای بیگانه، سایت های ضد انقلاب و سایت های خبری وابسته به مدعیان اصلاحات با آب و تاب پخش شد، احتمالاً این هماهنگی هم مثل بقیه هماهنگی های طرفداران موسوی و سرویس های خارجی، فقط تصادفی بوده است!
گفت: همه جریانات ضد انقلاب و طرفداران موسوی و محافل بیگانه و بهایی ها و... با انتشار این دروغ به جشن و پایکوبی پرداختند و از خوشحالی همه جای خودشان را حنا بستند!
گفتم: یارو خواب دید که از آمریکا برایش یک پیتزای بزرگی فرستاده اند و با ولع مشغول خوردن است، اما هنوز نصف آن را بیشتر نخورده بود که با صدای قهقهه جمعیت از خواب پرید و متوجه شد که نصف لحافی که روی خود انداخته بود را خورده است! و دهانش هم مزه پنبه می دهد!

 

  
طراح اصلی اغتشاشات چه کسی بود؟

یکی از سؤالاتی که همواره از ایام اغتشاشات پس از انتخابات مطرح بود این است که طراح اصلی اغتشاشات چه کسی بوده است؟

جوان نوشت: یک منبع آگاه در پاسخ این سؤال به خبرنگار «جوان» گفت:‌ طراح اصلی این اغتشاشات بنابر گفته‌های (م.ع.الف) که پس از انتخابات توسط نهادهای مسؤول بازداشت شد (س.م.خ) می‌باشد که متأسفانه به دلیل حاشیه امنی که برای خود درست کرده تا کنون از برخورد مصون بوده است.

وی به نقل از (م.ع.الف) گفت:‌حضور در خیابان‌ها از شب‌های قبل از انتخابات کلید خورده بود و توسط ستاد موسوی برنامه‌ریزی شده بود. ما چندین مرتبه از (س.م.خ) شنیدیم که می‌گفت:‌ ما باید امکانات ستادهای خود را به خیابان‌ها منتقل کنیم تا شعار «هر فرد یک ستاد» را عملی کنیم. وی افزود: رأس این جریان افرادی نظیر (س.م.خ)، (م.م)، (ح.ر)،‌ (م.ک) قرار داشتند که تاکنون برخوردی با آنها نشده است.


  
اعتراض شدید نمازگزاران جمعه قم به صانعی و کروبی

نمازجمعه این هفته قم به امامت آیت الله ابراهیم امینی دارای حاشیه هایی بود‏ که از آن جمله اعتراض شدید نمازگزاران به اظهارات کروبی و صانعی بود.

به گزارش ایرنا، در اوایل وقت نماز جمعه قم اطلاعیه هایی اعتراض آمیز علیه سخنان اخیر آیت الله صانعی در میان نمازگزاران توزیع شد که در آن از نمازگزاران برای حضور در راهپیمایی بعد از نماز فراخوان شده بود‏.‏

در پی اعلام استانداری قم مبنی بر عدم صدور مجوز برای این راهپیمایی، نمازگزاران جمعه قم ضمن احترام به قانون از انجام راهپیمایی خودداری کردند.

در کنار درب ورودی محل نمازجمعه این هفته قم طوماری که درآن از رییس قویه قضائیه خواسته شده بود، طبق قانون مجازات اسلامی حجت الاسلام مهدی کروبی را به خاطر نامه اخیرش به رییس مجمع تشخیص مصلحت، محاکمه کند، دیده می شد‏.‏

در این طومار نوشته شده بود: ریاست محترم قوه قضائیه، ما مردم شهر خون وقیام، مستند به قانون مجازات اسلامی و مبانی فقه و شریعت اسلام، خواستار برخورد قاطع دستگاه قضایی با اقدام غیرقانونی و خلاف شرع آقای مهدی کروبی که زمینه توطئه رسانه های معاند وضد انقلاب برای فضاسازی علیه نظام اسلامی را که به فرمایش امام راحل (ع) حفظ آن از اوجب واجبات است، مهیا نموده، می باشیم‏.

در حالی که صدها نفر از نمازگزاران این تومار را امضا کرده بودند، بعد از پایان نمازجمعه، مأموران اقدام به جمع آوری آن کردند‏.

‏متن کامل سخنرانی صانعی در گرگان به صورت چاپ شده در میان نمازگزاران این هفته نماز جمعه قم توزیع شد و به طوماری نیز در محل ورودی نماز جمعه نصب شد که نمازگزاران در اعتراض به اهانت به رییس‌جمهوری توسط صانعی، به امضای این طومار اقدام کردند‏.

در این طومار آمده بود: ریاست محترم قوه قضائیه، با توجه به سخنرانی آقای صانعی در گرگان و اتهام به نظام اسلامی در قتل افراد بی گناه، دفاع و تحریک براندازان وعوامل کودتای مخملی وتوهین تلویحی به مقام معظم رهبری و اهانت وقیحانه به رییس جمهور، خواهشمند است گروهی موضوع را بررسی کرده و بر اساس موازین اسلامی وی را محاکمه کنید. استمرار غفلت در قبال این افراد، خسارت های جبران ناپذیری را در پی دارد‏.‏

این طومار نیزکه توسط صدها نفر امضاء شده بود، توسط گروه دیگری از مأموران جمع آوری شد‏.‏

مأموران همچنین فردی را که در حال توزیع اطلاعیه علیه اظهارات موهن صانعی بود؛ دستگیر کردند.

یکی از روحانیون حوزه علمیه قم نیز در خیابان ارم با یکی از اعضای دفتر آیت الله صانعی به صورت لفظی درگیر شد که با وساطت دیگر نمازگزاران، این درگیری پایان یافت‏.

در اطلاعیه استانداری قم آمده بود: با توجه به شرایط حساس کنونی که کشور و مسوولان نیاز به آرامش دارند، برگزاری هرگونه تجمع و راهپیمایی در قم، غیرقانونی است و مردم قم برای جلوگیری از سوء استفاده افراد فرصت طلب ازشرکت در راهپیمایی غیرقانونی خودداری نمایند‏.‏

همچنین نیروی انتظامی استان قم نیز از تربیون نماز جمعه با قرائت اطلاعیه ای اعلام کرد که با هرگونه راهپیمایی یا تجمع غیرقانونی برخورد خواهد شد‏.‏

صانعی هفته گذشته که در جمع تعدادی از روحانیون در گرگان سخنرانی می کرد، با اتکا به یک مثال در میانه سخنان خود حرف های خود را ادامه داد و در پایان سخن، به این تمثیل استناد کرد.

صانعی با اشاره به مراسم تحلیف رییس جمهوری در مجلس شورای اسلامی گفته بود:‏ ‏...‏در مجلس در مقابل قرآن به خدا سوگند می خورند، این هم کفاره داره، هم معصیت کبیره است‏.‏ اون وقت چطور روز از نو روزی از نو؟ این از حرامزاده گی اش است، دروغ میگه‏!‏ و الا امام زمان رو می بینه‏.

هر چند دفتر صانعی طی نامه ای این مطلب را تکذیب کرده است اما فایل صوتی و تصویری سخنان وی حتی در سایت های منتسب به جناح اصلاح طلب موجود است‏.‏


  
+ سلام


+ چه باحال هر وقت من هستم هیشکی نیست


+ چه خبرا؟


+ جاتون خالی تو کتابخانه داریم میدرسیم


+ دیروز یکی زنگ زده میگه شمارت با اسمت تو لیست شیطان پرستاست مگه میشه؟


+ بی بی سی به سیم آخر زد! تلویزیون دولتی انگلیس، برای تاثیرگذاری بر راهپیمایی 22 بهمن، پخش 24 ساعته برنامه های خود را آغاز کرده است.




+ فراخوان کروبی 10 صبح فلکه دوم صادقیه




+ چقدر لاشی ها زیاد شدن امروز میخواستم حاله یکیشونو بگیرم دسبند سبز میبندند میرن مکان


+ همت و موج اندیشه و فرهنگ آشتی رفع امتیاز شد


+ نظرتون راجع به برنامه رو به فردا چیه؟






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ